in

Joest overvejer Audi på Le Mans

2016-sæsonen er ved at være slut, og der er truffet nogle kedelige beslutninger i nogle af de store racerteams.

Audi forlader LMP1 og skærer i deres custommer-budget, DTM-feltet bliver seks biler mindre, VW trækker sig ud af WRC og i andre klasser ser sparekniven også ud til at blive svunget.

Men heldigvis svirrer der en masser rygter, der nok er værd at dvæle lidt ved.

Joest Racing, der i 32 år har arbejdet meget tæt sammen med Audi omkring LMP1-prototyperne, pusler med et projekt med næste års Audi R18-chassis. Men i stedet for dieselmotor og hybrid-teknik med en benzinmotor.

Teamchef Ralf Juttner siger til Sportscar365, at projektet allerede kan blive en realitet i 2017, hvis der kan findes penge til det i en fart. Ellers hedder det 2018.

Omkring VWs rallyteam har der været historien fremme om, at hovedsponsoren Red Bull er interesseret i at købe hele teamet og fortsætte i WRC.

I WEC snakkes der om, at Ferrari vil flytte deres 488’er GTE-biler til Blancpain GT efter uoverensstemmelser omkring Balance of Performance i forbindelse med sidste weekends løb i Shanghai.

Også i WEC går rygterne på, at FFF Racing Team by ACM i 2018 vil stille op med en GTE-version af Huracan.

Samme år som BMW træder ind på samme scene med to M6 GTE.

Porsche sættes også på rygteplan i forbindelse med en tredje bil på Le Mans og måske Spa i 2017, og med Mark Webbers frivillige fratrædelse vil det betyder, at fire nye kørere skal i aktion.

Nick Tandy og Earl Bamber er i spil til det sæde, og den af dem, der ikke får det, rykker så over i den tredje bil sammen med to nye kørere.

(Sidste: Det blev Tandy, medeleler Audi i dag).

Vor egen Michael Christensen har tidligere testet LMP1-raceren med stor succes, så måske kommer han i spil igen.

Hvis han altså vil, for kører han de to nævnte løb, eller bare et af dem, fraskriver han sig muligheden for at vinde FIA World Endurance Championship i GTE-Pro.

Den klasse han satser på næste år i en spritny Porsche RSR med centermotor.

Hos Toyota forventes det, at der skiftes en enkelt kører ud i deres LMP1-team. WTTC-mesteren Jose-Maria Lopez erstatter Stephane Sarrazin.

Lad mig slutte af for denne gang med historien om, at der snakkes om en international Rallycross RX-serie med elmotoriserede superbiler.

Med de forholdsvis korte heat , der er i rallycross, er den nuværende batteri-kapacitet perfekt til nogle vilde omgange.

Men lyden kommer til at mangle, og det er jo en del af oplevelsen ved racing.

 

 

 

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings