in

Frederiksen og hans Abarth 1000 TCR 

Det tog Ole Frederiksen fra Herning otte måneder at bygge sin Fiat Abarth 1000 TCR.

Den han stiller op med i Classic Race Aarhus igen i år.

“Når jeg begynder på noget, skal det være færdig, så hurtigt som muligt,” fortæller han.

Den holder dog ikke altid.

Han gik for fire år siden i gang med bygge en 1000 TC, og den er ikke færdig endnu!

“Jeg har jo en fin bil at køre i, så den lille ny har ikke fået så meget opmærksomhed, som den fortjener,” indrømmer Ole Frederiksen..

“Ole flotte autobil” er bygget i samarbejde med en god bekendt, der ejer Berni Motori i Italien.

Han er mister Abarth og leverer stumper til ejere over hele verden.

Motor og andre vitale dele i Ole Frederiksen racer kommer da også derfra.

Karosseriet købte han i Padova, også i Italien.

Bilen er så original, at den har fået international vognbog.

Forskellen på en TCR og en TC er ikke så stor, og dog.

For TCR, Twin Cam Radiale, der er med et specielt topstykke og karburatorer, skal køres med over 5000 o/m for at præstere.

“Det betyder, at jeg skal skifte gear hele tiden på de danske baner. Den er bedre egnet til lange stræk,” fortæller Ole Frederiksen.

TC-udgaven derimod, er mere godmodig og letkørt, da kan har en bredere momentkurve under 5000 omdrejninger.

Ole Frederiksen deltager i klassen Kampf der Zwerge, der er et tysk fænomen med en sværm af biler.

Den største klasse ved Classic Race Aarhus.

“Jeg blev tilbudt at køre i Kampf der Zwerge, og da jeg syntes min bil passer bedre der, end i 71-klassen, hvor der deltager 2-liters biler, slog jeg til,” slutter Ole Frederiksen.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings