in

Bildesigner: Hot or Not!

Hvad mener højt uddannede designere egentligt om de kreationer, bilfabrikkerne viser frem for os.

Det kan du nu læse om på vildmbiler.dk.
Vi har nemlig lavet en aftale med en gruppe danske bildesignere om at give deres uforbeholdne mening om de nyeste biler.
De første guldkorn kommer fra Torben Poulsen, der er freelance designere og uddannet i England.

Citroen C4 Cactus:
Alene det, at Citroën tør lave et design, der er anderledes og meget vellykket, er nok for mig til at gøre Citroën C4 Cactus til favorit til Årets Bil-titlen!
Cactus adskiller sig mærkant fra mængden, fx med dørene, der er beklædt/beskyttet med ”skildpaddeskjold”
Taglisterne ligner noget, vi kun ser på konceptbiler, og interiøret er også nyt og spændende. Cactus kunne godt gå hen og blive en kultbil lige som Minien.

Lamborghini Asterion Concept:
Efter Lamborghini blev overtaget af VW, har de seneste mange nye modeller været forskelige facelift af Murcielago fra 2002. Facelift, der kun er blevet vildere og vildere, og hvor tyren har fået lidt for mange steroider.
Asterion Concept er en helt ny model og med et mindre aggressivt design. Et design, der får os tilbage til Lamborghini Miura fra 1971.
Nu er det kun at krydse finger for, at den også kommer i produktion.

Mercedes AMG GT:
Helt igennem en smuk klassiker. Mercedes har taget alt det gode design fra SLS og det mindre gode er gjort endnu bedre. Derfor er der ikke sket meget med bagenden, men fronten er blevet mere enkelt, mere mærkant og i et stykke, der er en skulptur i sig selv. Sammenligner man de to modeller, ser SLS-fronten allerede meget gammel ud. Og så har man droppet mågevingerene, da det ofte gav problemer med udstigning.

Renault Twingo III:
Den første Renault Twingo I fra 1992 var iyen klasse for sig. En helt nu type minibil og med et design, man ikke havde set før – måske var den før sin tid. Enkelthed og små søde detaljer prægede designet. Fx var speedometret digitalt og sad i midten af instrumentpanelet, og foran sad en rød ”golfbold” som katastrofeknappen.
Så kom Renault Twingo II i 2007. Den havde svært ved at blive den sammen trendsætter som dens forgænger, selv om den havde et cool design. Desværre for den, havde konkurrenternes det samme.  I år er så Renault Twingo III kommet til. Jeg kan kun sige, at jeg er skuffet over den. Twingo I var en trendsætter, II var en cool lille ”sportsvogn” mens III ser ud som om, man har lånt lidt fra VW up´s bagklap og meget fra FIAT 500. Da Renault design ofte er nyt og lækkert, er det en skam, at denne helt nye model er noget, vi har set før.

Alfa Romeo 4c:
Alfa har altid designet nogle af de smukkeste biler i verden, men 4c er ikke en af dem. Jeg vil heller have en 10 år gammel Lotus Elise, der er i samme klasse, hvad angår design. Hvor Lotus Elise er lille og fræk, er Alfa Romeo lille og tyk. Luftindtagene i siderne er for store og er placeret, så det ser klodset ud.
Mit bud på et facelift til Alfa Romeo 4c er at gøre fronten mere markant, at sætte luftindtagene længere ned og placere blinklysene op i sidespejle.

Nedenfor kan du se Torben Poulsens designbud på Renault Twingo og Alfa Romeo 4C – og selv sammenligne med billedgalleriet i toppen!

Poulsendesign_NewRenaultTwingo

 

Poulsendesign_NewAlfa4C

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings