Mazdas rotationsmotor bliver range extender.

Wankelmotoren får nyt liv i elbil

Hvis du gået med drømmen om en dag at få en ny Mazda sportsvogn med rotationsmotor, så må jeg skuffe dig. 

Det kommer ikke til at ske!

Men den japanske bilgigant fortæller derimod, at wankelmotoren, som den også kaldes, vender tilbage som en rækkeviddeforlænger i en elbil. 

Wankelmotoren skal altså redde situationen, hvor batteriet løber tør for strøm, og for at den ikke skal belaste miljøet, arbejder den på simpelt flaskegas, LPG. 

Mazda fortæller også, at motoren vil blive så støjsvag, at den næsten ikke høres, når den skal tage over fra elmotoren

Mazdas seneste bil med wankelmotor var RX8, men den blev lagt i graven i 2012. Siden har siden har en gruppe ingeniører arbejdet med at udvikle motorer, og det har nu båret resultat, selv om man havde håbet på noget større. 

Mazda har helt bevist lagt sig i baghjulet på andre bilproducenter, når det gælder elbiler. I stedet har de haft fokus på at gøre forbrændingsmotoren så effektiv som mulig. 

Hvor langt de er kommet med det afsløres, når de præsenterer den seneste motorgeneration, Skyactiv-X, som skal tage energieffektiviteten til helt nye højder. 

Mazda kunne på biludstillingen i Paris fortælle, at de har elbilprojekter på bedding, to endda. Den ene en ren batteriudgave, den anden en ren elbil med rækkeviddeforlænger. 

Mazdas mål og plan er, at 95 pct. af alle biler de producere i 2030 skal være hybridudgaver, mens de resterende fem pct. skal være elbiler.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar