Volvo vil genanvende genbrugsplast

Volvo vil bruge genbrugsplast

18/06/2018
205 Views

For at vise, at der er hold i ambitionen, har Volvo præsenteret en specialbygget udgave af sin XC60 T8 plug-in hybrid SUV. Den er magen til den eksisterende model, men adskillige plastkomponenter er erstattet med tilsvarende komponenter, der indeholder genbrugsmaterialer.

”Volvo har forpligtet sig til at nedbringe sin miljøpåvirkning globalt,” siger Håkan Samuelsson, adm. direktør og koncernchef i Volvo Cars. ”At tage hensyn til miljøet er en af Volvo’s kerneværdier, og vi vil fortsætte med at finde nye måder at gøre det på. Det er denne bil og vores ambition om at genanvende plastik eksempler på”.

Midterkonsollen i den specielle XC60 er udført i fornybare fibre og plastik fra kasserede fiskenet og maritime reb. På gulvet indeholder tæpperne fibre, der stammer fra PET plastikflasker, og en bomuldsblanding, der er baseret på kasserede rester fra tekstilindustrien. Også i sæderne indgår PET fibre fra plastikflasker, ligesom brugte bilsæder fra gamle Volvo’er er anvendt til at skabe det lydabsorberende materiale under bilens motorhjelm.

”Hvad bæredygtighed angår, arbejder vi allerede med kompetente, fremadtænkende leverandører,” siger Martina Buchhauser, chef i Global Procurement hos Volvo Cars. ”Men vi har brug for mere genbrugsplast, hvis vores ambition skal blive til virkelighed. Det er derfor vi efterlyser flere leverandører og opfordrer nye partnere til at investere i genbrugsplast”.

Den specielle XC60 blev vist under Volvo Ocean Race’s stopover i Göteborg. Sejladsens fokus på bæredygtighed centrerer sig om et partnerskab med FN’s miljøkampagne for renere have ”Turn the Tide on Plastic”.

”Øget genanvendelse af plastik er vigtigt for at modvirke plastikforurening,” siger Erik Solheim, chef for UN Environment. ”Volvo’s initiativ med at integrere plastikaffald i designet af deres kommende biler sætter en ny milepæl, som vi håber, andre i bilindustrien vil forsøge at leve op til. Det er bevis på, at problemet kan imødegås ved hjælp af design og innovation”.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar