Volvo sætter fartdæmper på bilerne.

Volvo sætter fartdæmper på bilerne

Mange motorstærke biler har i dag en elektronisk begrænset topfart på 250 km/t. 

Mod betaling kan man let få fabrikken til at løsne grebet lidt, så farten kan nå op på 275 km/t. eller derover. 

Men den fornøjelse sætter Volvo nu en stopper for. Fra næste år begrænser fabrikken hastigheden på alle sine nye biler til 180 km/t. 

Det sker som et led i Volvo’s Vision 2020, der skal sikre, at ingen bliver dræbt eller kommer alvorligt til skade i en ny Volvo fra år 2020.  

Det er en af bilbranchens mest ambitiøse sikkerhedsvisioner, men i erkendelse af, at teknologi alene ikke bringer dem hele vejen, retter Volvo Cars nu også fokus mod føreradfærden. 

En af dem er for høj hastighed.  

Bortset fra at begrænse tophastigheden undersøger Volvo også, hvordan en kombination af intelligent kontrol og geofencing-teknologi i fremtiden kan sænke hastigheden automatisk omkring skoler og hospitaler.  

Problemet når bilister kører for hurtigt er, at over visse hastigheder er bilens indbyggede sikkerhedsteknologi og smart design af infrastrukturen ikke længere nok til at undgå alvorlige uheld med de konsekvenser, der følger. Det er derfor, de fleste vestlige lande har indført hastighedsgrænser. Grænserne bliver imidlertid ikke altid overholdt, og det er en af de almindeligste årsager til at mennesker bliver slået ihjel i trafikken. 

Udover hastigheden, er der to andre problemområder, som Volvo benævner ”gaps toward zero”: Lige så indlysende et problem som for høj hastighed (og lige så svært at sætte en stopper for) er sprit- eller narkokørsel. At køre, når man er påvirket af alkohol eller stoffer er ulovligt i store dele af verden, og alligevel er det en betydelig årsag til kvæstelser og dødsfald i trafikken. 

Det andet område er førerens uopmærksomhed. Bilister der bliver distraheret af deres mobiltelefon eller på anden vis ikke er helt opmærksomme på deres kørsel, er en anden årsag til ulykker i trafikken. På mange måder udgør de en lige så stor risiko som de påvirkede førere. 

Ved et særligt sikkerhedsseminar i Göteborg den 20 marts præsenterer Volvo ideer til, hvordan man kan tackle problemområder som påvirkede og uopmærksomme billister 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment