Koenigsegg vender tilbage til Nürburgring Nordschleife

Voldsomt crash ryster ikke Koenigsegg

Nürburgring Nordschleife er i sandhed et “Grønt Helvede”.

Der er ingen afkørselsområder, så fejl af kører og bil straffes benhårdt.

Det har mange racerkørere og privatister måtte erfare.

Også den svenske supersportsvognsproducent, Koenigsegg.

De var på banen med One:1, 1360 heste og 1360 kg, for at tage omgangsrekorden fra Porsche 918 Spyder.

Men en fejl i ABS-bremsesystemet fik på en flyvende omgang begge forhjul til at låse med 170 km/t., så i stedet for dreje ind i kurven “Fuchsröhre” fortsatte One:1 med en handlingslammet testkører direkte ind i autoværnet.

Ved mødet med barrieren var farten 110 km/t. og bilen blev kastet 22 meter gennem luften inden den landede på alle fire hjul.

Masser af materiel skade, men heldigvis slap testkøreren uden skader.

Supersportsvognen er blevet skilt ad på fabrikken i Ängelholm, og Koenigsegg kan glæde sig over, at kulfiber-monoqogen, døre og store dele af teknikken er uskadet.

Derfor vil bilen blive genopbygget, og en talsmand fra fabrikken fortæller, at de er klar til at vende tilbage til Nürburgring Nordschleife, så snart den er køreklar igen.

Måske allerede i år, forlyder det.

De vil have omgangsrekorden på svenske hjul.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment