Toyota Camry kommer til Danmark.

Toyota Camry til Danmark – officielt

Den danske Toyota-importør har tygget på det et stykke tid; skal vi give den ny Camry comeback i Danmark eller skal vi ikke?

Svaret er nu kommet; ja, det skal vi!

Men først til sommer kan du gå ind til den lokale forhandler og købe én. Og kun som den model, du ser på vedstående billede. Så vent ikke på den kommer som stationcar, for det gør den ikke.

Dens fulde navn er Toyota Camry Hybrid, og den er motoriseret med Toyotas nyeste fjerde generation hybridteknologi – i dette tilfælde en ny 2.5-liters benzinhybridmotor, der yder op til 218 hestekræfter og sørger for, at Camry flytter sig fra 0 til 100 km/t. på godt otte sekunder.

Bilen sørger helt automatisk selv for at oplade hybridbatteriet under kørslen, hvilket gør, at en stor del af kørslen kan foregå på ren el. Det er med til at sikre en brændstoføkonomi på 23,8 km/l efter den nye WLTP-målemetode omregnet til NEDC2-tal.

Camry er med 488 cm længere en det tjekkiske “Raumwunder”, Skoda Superb, så der stor plads til hele familien – med bagage. Hele 524 liter rummer bagagerummet takket være et nydesignet baghjulophæng, der har mindsket støddæmpernes krav til plads.

Designet lægger sig op af Toyotas øvrige nyere modeller med et særligt katamaran-lignende frontdesign med brede, smalle LED-forlygter.

Den lavt placerede motorhjelm samt en lav taglinje og bæltelinje sørger tilsammen for, at Camry i profil visuelt nærmest trækkes ned mod vejen.

Taglinjen er samtidig forlænget for at sikre bagsædepassagererne den bedst mulige komfort, mens LED-baglygter og faldende designlinjer, der bagtil løber skråt ud mod siderne, understreger Camrys brede og sportslige udseende.

Indvendigt i kabinen er der kræset for fører og passagerer med frække kurver over instrumentpanelet kombineret med kvalitetsmaterialer i blødt læder, træ og med satinkrom detaljer i det førerfokuserede cockpit samt en særdeles rummelig kabine både for og bag.

Den ny Camry byder på hele tre skærme i farver – et 10” head up display i forruden til visning af både hastighed, rutevejledning fra navigationem og andre relevante køreinformationer, en 7” multiinformationsskærm i instrumentbrættet foran føreren med mulighed for endnu flere køreinformationer samt en 8” touchskærm i centerkonsollen med den seneste udgave af Toyotas Touch 2 multimediesystem.

Det er ikke kun inde i kabinen, at man kan fråse med pladsen. Bagagerummet i den nye Camry sluger nemlig hele 524 liter som følge af et nydesignet baghjulophæng, der har mindsket støddæmpernes krav til plads.

Sikkerheden er også i top i den nye Camry. Som standard bliver Camry udstyret med Toyotas avancerede sikkerhedspakke Toyota Safety Sense, der er designet til at forhindre eller mindske risikoen for trafikulykker.

Et kamera i forruden og en millimeterbølgeradar foran sikrer, at bilen automatisk nødbremser for både biler og fodgængere, ligesom adaptiv fartpilot, vejbaneassistent med aktiv styring, automatisk op- og nedblænding af fjernlys samt vejskilteassistent også er en del af den avancerede sikkerhedspakke.

I de højere udstyrsvarianter bliver overvågning af de blinde vinkler og alarm for bagved krydsende trafik tillige standard.

Priserne på den ny Toyota Camry er endnu ikke på plads.

“Der er jo endnu over et halvt år til introduktionen, så der går endnu lidt tid, inden vi kan melde dem ud,” siger Toyotas pressechef, Anders Tystrup til Vildmedbiler.dk.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar