Tjek sælgeren før brugtbil-køb

Det er ikke kun årgangen, kilometertælleren og den generelle stand, du skal se på, når du køber brugt bil.  

Lige så vigtigt er det at sikre sig, hvem man rent faktisk køber bilen af. Det er nemlig langtfra altid, at forhandleren man køber bilen hos, også er sælgeren.

Forskellige konstruktioner og mellemmænd kan nemlig gøre det svært at overskue, hvem man egentlig handler med, skriver FDMs medlemsmagasin, Motor.

”Selvom de fleste bilhandler forløber uden problemer, hører vi med mellemrum fra købere, der ikke er klar over, hvem de har handlet med og dermed, hvilke rettigheder de har. Det kan give problemer, hvis bilen efterfølgende går i stykker, eller der opstår uenighed om handlen,” siger jurist i FDM, Sasa Vujovic.

At der er grund til at se sig for, viser FDMs gennemgang af slutsedler. Her ser FDM eksempler på, at sælger – bevidst eller ubevidst – fraskriver sig forpligtelser eller tager andre forbehold, der begrænser købers rettigheder eller mulighed for at klage. Det gælder ikke mindst ved de såkaldte formidlingssalg.

Ved formidlingssalg formidler forhandleren alene kontakten mellem køber og sælger og står for det praktiske. FDM har dog set flere eksempler på, at navnet på bilens ejer ikke er nævnt på slutsedlen, som det skal, eller at køber ikke er klart nok orienteret om, at man i virkeligheden køber bilen af en anden ejer og ikke forhandleren.

”Selvom de fleste brugte biler sælges hos en bilforhandler, kender de færreste forskellen på almindeligt salg, kommissionssalg og formidlingssalg. Men der er stor forskel på, hvordan og af hvem man køber bilen. Derfor er det vigtigt, at man får styr på, hvem man faktisk handler med. Ved man ikke, hvem man skal klage til, hvis der er fejl på bilen, risikerer man selv at stå med regningen,” siger Sasa Vujovic.

Sådan er du stillet ved køb af brugt bil:

Brugt bil købt hos forhandler: Står bilforhandlerens navn på slutsedlen, og er der ikke angivet, at bilen sælges på vegne af anden ejer, så er forhandleren sælger. Der er to års reklamationsret.

Formidlingssalg: Bruges af bilforhandleren, der alene formidler kontakt mellem køber og sælger og står for det praktiske. Det er derfor ikke forhandleren men bilens ejer, der er sælger. Det betyder også, at det er bilens ejer, der hæfter for evt. fejl og mangler. Du skal dog som udgangspunkt reklamere til den forhandler, du har indgået aftalen med. Reklamationsretten er to år.

Kommissionssalg: Her handler du med forhandleren, der har bilen i kommission for bilens ejer. Ved kommissionssalg er forhandleren den ansvarlige sælger. Reklamationsretten er to år.
Privat handel: Her er det tydeligt, hvem der er køber og sælger. Ved privat handel skal du klage direkte til sælger, og evt. uenighed skal løses ved forhandlinger eller ved en domstol. Derfor anbefaler FDM, at du bruger FDMs slutseddel ved privat handel. 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment