TEST: Range Rover Evoque TD4

Der er langt mellem ligestillede, når man kører Range Rover Evoque. 

Det fandt jeg ud af, da jeg testede bilen på danske veje. 

Til gengæld så jeg rigtigt mange Evoque , da jeg var på ferie i London-forstaden Chelsea, hvor den sportslige Range Rover er lige så almindelig som en up! er på Rådhuspladsen i København. 

Evoque er den mest foretrukne bil blandt topfodboldspilleren i Premierleague i England. 

Det viser en undersøgelse foretaget af bilfinasieringseksperten JBR Capital. 

Listen ser således ud: Range Rover Evoque, Lamborghini Aventador, Mercedes-Benz, Mercedes GLE Coupe, Bentley Continental GT, Ferrari F12 Berlinetta, Lamborghini Huraca, Jeep Wrangler Kahn Sahara, Porsche 911 GTS, Bentley Bentayga og McLaren 675LT Spider. 

Det er næppe prisen, der er afgørende for fodboldspillernes valg af bil, for de tjener flere penge om dagen end de fleste gør om året, det er nok mere biltypen til storbyen. 

Range Rover Evoque  er smart, højbenet, ikke for voldsom og med masser af elektronisk og teknisk udstyr, som fodboldspillerne og deres fruer næppe nogensinde for glæde af. 

Men, men skal som bekendt ikke gå ned på udstyret. 

Det er svært at sætte sig ind i topfodboldspillernes ekstravakante livsstil, men jeg forstår deres bilvalg efter at have testet en Evoque TD4 med 180 hestes dieselmotor, fem døre og bugner af udstyr. 

Den har de kræfter, der skal til, den har automatgear, den kan være i parkeringsbåsene, der ikke er blev større de sidste mange år, den er let at komme ind i og ud af, den har en fed kabine med masser af plads til mange og store indkøbsposer. 

Det eneste sted, det halter lidt er loftshøjden på bagsædet. Det skrånende tagdesign gør, at man ikke skal være meget over 180 cm høj for at få problemer med at sidde helt oprejst. 

Hvis du kan nænne at tage Evoque, fruen eller kæresten med på tur, kan du roligt blære dig med at køre steder, hvor biler normalt ikke kommer.  

For Evoque er med et intelligent firehjulstræk, og stikker ikke op for bollemælk. Du holder kursen og kontrollerer farten, resten klarer, nej ikke Bilka, men den avancerede elektronik. 

Når du vender tilbage til fast vej, kobles baghjulstrækket automatisk fra, og du triller hjem med almindeligt forhjulstræk. 

180 heste lyder ikke af meget i en hundedyr SUV, men den 4-cylindrede turbodiesel gør et godt stykke arbejde. På intet tidspunkt mærkes mangel på moment. 

Brændstofforbruget ligger omkring 16 km/l., hvis du da ikke bruger al din fritid på at lege i skove og grusgrave. 

Prisen på testbilen er 874.900 kr. plus 276.900 kr. for ekstraudstyr, der omfatter læderstue, LED-lys, Black-Pack, Convenience Pack og mange flere lækkerier. 

Range Rover Evoque TD4 HSE Dynamic:

Pris: 874.900 kr. Plus udstyr for 276.000 kr. Evoque fås fra 609.900 kr.

Motor: Fire cylindret turbodiesel, 180 hk og 430 Nm ved 1750 o/m.

Præstationer: Topfart: 195 km/t., 0-100 km/t. på 9,0 sek.

Forbrug: 16,7 km/l.

Tilladt anhængervægt: 2000 kg.

Bagagerum: 575 ltr.

Længde/Bredde/Højde: 437/209/164 cm

 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar