Test af Alfa Romeo Giulia

TEST: Alfa Romeo Giulia

Den ser hammergodt ud, italienske Giulia, der får ungersvende til nærmest at vride nakken af led i beundring. 

Selv i mondæne byer som Skagen og Lønstrup, hvor biler i luksusklassen mere er reglen end undtagelsen, stoppede folk op og fulgte den forførende Alfa Giulia med søgende blikke. 

Det er meget sjældent, at folk er så interesseret i en bil. 

Men jeg forstår det godt, om den er elegant mørkeblå eller sportslig rød, den rigtige Alfa-farve, så skiller Giulia sig ud fra mængden. 

Udover at være gudesmuk, så er Giulia også fyldt med charme og sports udstråling. 

Og så kører den med træk på baghjulene og en sportsligt tunet undervogn som en drøm. 

Selvfølgelig gør den det, kan sige, for netop køreegenskaber har altid været Alfas varemærke. 

Giulia er en drivers car.  

Så snart man er på plads i de lækre sportssæder og har fået indstillet rattet, føler man sig ét med bilen. 

Og når startknappen vækker de 200 heste benzinmotor til live ud i motorrummet, er man solgt. Et let tråd på speederen, og nakkehårene rejser sig. 

“Giulia glider ud af garagen og jeg kører ned mod FDM Jyllandsringen, hvor man må køre lige så stærkt, det er muligt. 

Vejen derned er med masser af sjove sving, men med fare for at blive fotograferet af politiet, holder jeg mig på dydens smalle vej. 

Så da jeg ankommer til den midtjyske racerbane, skal der bare gives gas, Guilia skal presses gennem svingene og bremserne skal testes. 

Vauw, hvor den kører.  

Jeg kunne blive ved, ved og ved, men dækmønstret skal jo ikke rives af, fordi jeg skal underholdes.” 

Vild med biler har testet Giulia med både diesel- og benzinmotor, 150 og 200 hestekræfter. 

Bomstærke maskiner, men, som jeg har altid sagt det, og gerne siger det igen; en Alfa skal være med benzinmotor.  

Basta! 

Dieselmaskineriet er kraftfuldt og støjende. Det passer ikke til en Alfa – i min optik. 

Alfa Giulia er den mest vellykkede Alfa nogensinde, men der kræves også noget ekstraordinært for at byde Jaguar, BMW, Audi og Mercedes op til dans. 

Fiat-Chrysler koncernens topchef Sergio Marchionne har sat bugner af penge og prestige ind på at lykkes med Giulia. Mislykkes missionen er jeg bange for mærkets fremtid. 

Jeg krydser fingre, for bilverden vil ikke være den samme uden Alfa. 

Kommer den også som stationcar? Det spørgsmål stillede mange af dem, der ikke bare nøjedes med at kigge på! 

Og dem måtte jeg skuffe med et nej. 

Er det et must, skal de kigge på SUV’en Stelvia, der en højbenet version af Giulia. 

Prismæssigt matcher Giulia de biler, den skal konkurrere med. 

Dieseludgaven koster fra 413.000 kr. og modellen med benzinmotor fra 460.000 kr.  

Interiøret i Giulia er lækkert og instrumentpantlet er smart og praktisk. Alfa har formået at integrere infoskærmen i panelet og det ser rigtigt godt ud, i modsætning til de biler, der er med en skærm, der strittet op fra panelet. 

Materialer og samlekvalitet i kabinen er er på højde med konkurrenterne og pladsen bagi er til to voksne på korte ture og to børn på de lange. 

Sikkerhedsmæssigt er Guilia helt på toppen. Fem stjerner i den Europæiske Euro NCAP crashtest og i den amerikanske Insurance Institute for Highway Safety, får den højeste score, en såkaldt Top Safety Pick+. 

Se mere om teknik, udstyr og alle priser på www.alfaromeo.dk 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar