15 år med DSG-gear

Teknologi: 15 år med DSG-gear

Det er i år 15 år siden VW introducerede den revolutionerende DSG-gearkasse i über-GTI’en Golf R32.

Det hører dog med til historien, at både Porsche og Audi i 1980’erne havde dobbeltkoblingsgearkasse i henholdsvis deres Porsche 956/962 racere, og i Audi S1 quattro rallybil.

Men datidens teknologi var ikke raffineret nok til at blive introduceret i almindelige masseproducerede biler. Det var den først i 2003, hvor VW som nævnt kom den banebrydende transmission i den sportslige Golf R32.  

Her var den 6-trins DSG-gearkasse bygget sammen med 250 hk 3,2-liters V6-motor og 4MOTION-firehjulstræk. Den revolutionerende DSG automatgearkasse bidrog med sine lynhurtige skifte til at højne den sportslige køreoplevelse og bød samtidig på forbedret kørekomfort.  

DSG-transmissionen eller direkt-schalt-getriebe, har to koblinger, hvor kobling nummer 1 håndterer de ulige gear og kobling nummer 2 håndterer de lige gear plus bakgearet. Fordelen ved dette raffinerede system er, at det er muligt kontinuerligt at gøre næste gear klar til action, inden der kobles ud fra det gear, som bilen aktuelt kører i.  

Kører bilen for eksempel i sjette gear, er syvende gear allerede gjort klart, men det er ikke aktivt endnu. Så snart det ideelle tidspunkt for gearskifte opstår, åbner koblingen på sjette gear automatisk, mens den anden kobling lukker og pre-aktiverer syvende gear. Det skaber et overlap mellem åbning og lukning af de to koblinger, så skiftet sker på få 1/100 af et sekund, og derfor oplever du ikke nogle huller i trækraften, når gearkassen skifter gear.  

Fra introduktionen i Golf R32 i 2003 og op til nu er der produceret over 21 millioner DSG-gearkasser blandt Volkswagen-koncernens mærker (14 millioner i VW-modeller), og i dag tilbydes DSG-gear i alt fra en 95 hk Polo til en 1.500 hk stærk Bugatti. Rigtig mange VW-kunder vælger DSG-gear, og merprisen for en VW med DSG-gear ligger typisk på cirka 16-18.000 kr. afhængig af model.  

Den nyeste generation af DSG-gearkasser, der bl.a. ligger i Golf 1,5 TSI BlueMotion, er udstyret med en ny coastingfunktion, hvor motoren ved hastigheder på op til 130 km/t kører som en hybridmotor. Når du letter på speederen, slukkes motoren, mens bilen ruller videre.  

VW har suppleret drivlinjen med et ekstra kompakt lithium-ion-batteri, der leverer strøm til bilens elektriske funktioner såsom klimaanlægget. Når du igen træder på speederen startes motoren automatisk enten via startermotoren, DSG-gearkassens koblinger eller en kombination af begge.  

Denne hybridlignende kørsel reducerer brændstofforbruget med op til 0,4 liter/100 km i forhold til de eksisterende DSG-gearkasser.  

DSG-gearkasserne er ikke kun et ekstra plus set i forhold til kørekomfort, du får også optimalt udbytte af den nyeste generation af den adaptive fartpilot. Er din Volkswagen udstyret med adaptiv fartpilot, køassistent og DSG-gear, vil systemet holde bilen i vognbanen og selv styre speeder og bremse. Det er ikke kun nemt og bekvemt, men også mere sikkert.  

 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar