Suzuki Vitara er blevet en bedre bil.

Suzuki Vitara er blevet et bedre køb

SUV-modellen Suzuki Vitara bliver 30 i år og det bliver fejret med en faceliftet udgave.

Til priser fra under 200.000 kr.

Vitara har i alle årene har været uhyre vigtig i Suzukis modelprogram, og i den nyeste opgradering står den stærkt i de stærkt konkurrenceprægede SUV-marked.

Vitara model 2019 fås i tre udstyrsvarianter, Club, Active og Adventure, alle med et frækkere og mere offroadagtig front, men det er på de indre linjer, der er sket de store forbedringer. 

Kabinen er blevet mere lækker med blødt plastmateriale på instrumentpanelet og kabinens finish har generelt fået en flottere finish. 

Sikkerhedspakken er blevet opgraderet, så den nu indeholder i alt syv assistent-systemer. Pakken er standard i alle Adventure-udgaver og i alle modeller med AllGrip 4WD.  

Nødbremsesystemet, der desværre ikke er standard i den billigste model, er mere avanceret og reagerer nu også på fodgængere. Samtidig er der kommet tre nye assistent-systemer med, nemlig blind vinkel-advarsel, skiltegenkendelse og advarsel mod krydsende trafik bag bilen.  

Resten af assistent-systemerne omfatter vognbaneassistent med force-back, slingreadvarsel og aktiv fartpilot. 

I maskinrummet er der også en god nyhed. Den turboladede 1.0 Boosterjet benzinmotor afløser den tidligere 1,6 liters sugemotor. Den yder 112 hk, og har et moment på 170 newtonmeter at gøre godt med. 

Benzinøkonomien er på pæne 18,9 km/l ved blandet kørsel iflg. den nye og mere restriktive NEDC-norm. 

1.4 Boosterjet-motoren med 140 hk fås fra det mellemste udstyrsniveau, Active. Den er med sekstrins gearkasse og har et moment på 220 newtonmeter fra 1500 o/m. 

Benzinøkonomien er her 17,2 km/l.  

Begge motorer fås med en effektiv 6-trins automatisk gearkasse, og i bedste Vitara SUV-stil kan de også fås med Suzukis AllGrip 4WD-system.  

Vildmedbiler.dk har kort kørt Vitara med de to motorvarianter, og vi er ikke i tvivl om, at den lille trecylindrede motor gør et godt arbejde på en afbalanceret måde. 

Værdi for pengene er et traditionelt fokus for Suzuki, og den nye Vitara fortsætter linjen. Indgangsmodellen Club til 197.990 kr. har både aircondition, el-ruder for, fjernbetjent centrallås, el-sidespejle, multijusterbart rat og ratbetjent cd-radio med Bluetooth.

I Active-modellerne toppes der op med f.eks. klimaanlæg, 17”-alufælge, læderrat, tågelygter og et multimediesystem, der indeholder DAB+, bakkamera og Apple CarPlay. Priserne begynder her ved 217.990 kr.

I topmodellen Adventure – der er prissat fra 247.990 kr. – ser man et rigtig godt eksempel på, hvor meget man får for pengene. Her er bilen nemlig udstyret med alt Club- og Active-udstyr plus den omfattende sikkerhedspakke samt panoramasoltag, nøglefri betjening, LED- nærlys, navigation og parkeringssensor.

Og med en beskeden prisforskel på 15.000 kroner mellem de to motorvarianter 1.0 og 1.4 er det attraktivt at vælge udgaven med 140 hk, der prismæssigt starter ved 232.990 for Active-modellen. 

 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar