Supersportsvognen fra Præstø

Supersportsvognen fra Præstø

05/03/2015
2.118 Views

Når man kan producere Bugatti i Molsheim,   

På vinruten i Alsace!

Så kan man vel også bygge en supersportsvogn i Præstø.

Og det gør man.

Her ligger Zenvo Automotive, og her bygges en af verdens mest potente biler. 

Fabrikken blev grundlagt i 2004 af den lokale Theodor Fælgen, ingeniør Troels Vollertsen, og iværksætteren Jesper Jensen, der har været med til at finansiere projektet, men forlod Zenvo i 2012

Den første kørbare prototype blev bygget færdig i de ydmyge lokaler i 2008.

I 2009 kom den til salg og Troels Vollertsen fortæller, at de har produceret i alt ni biler. De har gang i to biler mere og regner med at bygge tre mere i år. 

Den grønne, der var på podiet på Geneve Motor Show, er også solgt.

Zenvo er blevet vist frem ved forskelige arrangementer herhjemme og i udlandet.

Men de store overskrifter blev først skrevet, da Zenvo ST1 kom i hænderne på TopGear.

De fik den til at bryde i brand på grund af en ødelagt køler, og i en speedtest var den langsommere end en BMW M5.

En ganske fin præstation iøvrigt, når man tænker på, at der stod 10 mm blankt vand på hele banen.

Trols Vollertsen har ikke meget til overs for TopGear.

“De havde bestemt resultatet på forhånd, og Clarkson gjorde alt, hvad han kunne for at smadre bilen,” siger han til vildmedbiler.dk.

Det var i 2014.

I denne uge har Zenvo præsenteret en revideret udgave på Geneve Motor Show.

Den største ændring på den i forhold til de første modeller, er en ny gearkasse.

Den er bygget af den italienske specialist CIMA, den er syvtrins og siges at kunne skifte på 35 millisekunder.

Med bare en enkelt kobling.

Motoren, der ligger midtskibs, er den samme egenudviklede 6,8 liter V8 med både trykladning og turbo som i den første udgave.

Effekt: 1104 hestekræfter. På baghjulene.

Designeren har tilført den nyeste udgave nye forlygter med mørktonet glas og LED-lys i stedet for xenonlygter.

Derudover er kommet nye hjulmønstre og kabinen har fået et mere simpelt layout.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment