Subaru helt elektrisk i bakkerne

Subaru arbejder sammen med Toyota om at præsentere en fuldt elektrisk bil i 2021, men lige nu er det en Forester e-Boxer med mild hybrid teknologi Subaru har fuld fokus på. 

Med en ny opdateret 148 hestes, 2.0-liters benzinmotor og en 10kW elektrisk motor integreret i Lineartronic transmissionen giver det e-Boxer en ny dimension. 

Vildmedbiler.dks bilredaktør, Steen Nielsen, tog til Østrig for at teste bilens egenskaber på et kæmpe testcenter syd for Wien. 

Programmet bestod af banekørsel, glatføre-udfordringer og det jeg havde set mest frem til, offroad-kørsel. 

Hvilken betydning havde hybridteknikken for egenskaberne i terrænet 

Meget, opdagede jeg hurtigt. Elmotorens 17 hestekræfter gav sammen med benzinmotoren en behagelig og jævn kørsel.

Sammenholdt med Forester e-Boxers stærke chassis, frihøjde og X-Mode-firehjulstrækket klarer den stejle stigninger, mudderhuller og vanskelige spor med en glidende lethed, som få kan matche. 

Elmotoren oplades af benzinmotoren og har kraft til 1,6 kilometer. Den virker også som generator, der opsamler energi til batteriet i bagagerummet, når man bremser eller kører ned ad bakke. 

Forester er skabt til rå livsstil, men i testen i Østrig viste den også stor spændstighed ved banekørsel. Den gav fin kontrol i skarpe sving, styretøjet var præcist og fodfæstet fornemt.

Ud over den nye drivline har Subaru lagt stor vægt på sikkerheden i den ny e-Boxer. Den er bygget på Subaru Global Platform og er stærkere og mere vridningsstabil end nogensinde. Sammenholdt med den nyeste elektronik har det givet SUV’en den højeste score nogensinde på 96,5 point i den japanske JNCAP crashtest. 

e-Boxer er udstyret med den nyeste generation af Subaru Eyesight, et sikkerhedssystem, der “styres” af to kameraer i forruden. Det omfatter en meget effektiv nødbremse, adaptiv fartpilot samt laneassist, der sørger for at bilen holder bane, hvis du mister kontrollen. 

En fed features er Driver Monitoring System, en ny ansigtsgenkendelsesteknologi, der advarer føreren om træthed eller distraktion under kørslen. 

Den ny 2-liters 4 cylindret boxermotor, uden turbolader, er kombineret med det velkendte symmetriske permanente firehjulstræk og den ligeså velkendte Lineartronic automatgearkasse, hvor det trinløse skift bliver til skift i 7 trin, hvis speederen trædes mere end 44 pct. ned. 

Benzinmotoren yder som skrevet 150 hk og elektromotoren supplerer med yderligere 17 hestekræfter. Nok så vigtigt leverer elmotoren et drejningsmoment på 65 Nm, som også direkte kan udbygge benzinmotorens maks-moment på 194 Nm.  

e-Boxer er en rummelig bil med døre, der åbner stort og benplads og loftshøjde til høje passagerer. Instrumenteringen er omfattende, men menuen er velanrettet. 

Designmæssig er Forester e-Boxer lidt til den kantede side, men kvaliteten kan der til gengæld ikke sættes en finger på. Den fås ikke bedre i en bil, der er til at betale. 

En god nyhed for dem, der vil køre hybrid og gave en trailer/campingvogn på krogen, er at det er lykkedes den nordiske importør at få fabrikken i Japan til øge den tilladte trækvægt til 1870 kg. 

Den nye Forester kommer til Danmark sidst på året i en basisudgave til 470.000 kr. Og en topstyret model til 605.000 kr. 

 

Tekniske data: 

Motor: 

4-cyl., 2.0 liter , 167 hk, 194 Nm, CO2-udledning: 183 g/km. Elmotor: 13,7 kW, 17 hk.

Mål og vægt: L:463 cm B:182 cm H:173 cm. Akselafstand: 267 cm, maks. Påhængsvægt: 1870 kg, bagagerum: 509 liter. 

Priser: 470.000/605.000 kr. 

 

Vildmedbiler.dk var inviteret til Østrig af Subaru. 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment