Skoda Superb får elektrisk hjælp

Skodas raumwunder, Superb, har fået en på trynen. 

Det har møbleret lidt  fronten, hvor kølergrillen er blevet større og mere markant med smalle skarpskårne forlygter med LED. 

På bagenden står der nu Skoda skrevet med bogstaver i stedet for det traditionelle logo. Som på den ny Scala. 

Det samlede billede af Superb er, at den er blevet mere sportslig og dynamisk. 

Designet går igen i kabinen, hvor instrumentpanelet og midterkonsollen har fået en makeover med nye farvekombinationer og kromdetaljer.  

Ligesom CITIGOe iV er Skodas første elbil, er Superb iV mærkets første plug-in-hybridbil med en drivline med en 1.4 TSI-benzinmotor med 115 kW (156 hk) og en elmotor med 85 kW (116 hk). 

Når de to bliver kombineret, er der hele 160 kW (218 hk) og 400 Nm til rådighed, mens den gennemsnitlige CO2-udledning er under 40 g/km. Gearkassen er en 6-trins DSG-automatgearkasse. 

Batteriet er et 37 Ah litium-ion med en kapacitet på 13 kWh, som giver Superb iV en rækkevidde på el alene på 55 km (WLTP). Kombineret med TSI-motoren er rækkevidden 850 hk.  

Batteriet kan oplades i løbet af en nat i en stikkontakt, mens det tager tre timer og 30 minutter med en ladeboks med 3,6 kW. 

Batteriet er placeret over bagakslen, så bagagerumskapaciteten i Superb iV er 485 liter som hatchback og 510 liter som stationcar. Til sammenligning har den almindelige Superb henholdsvis 625 liter og 660 liter Bagagerumsplads. 

Hvad Superb iV ikke har i bagageplads, har plug-in-hybridmodellen til gengæld i standardudstyr. Det omfatter bl.a. et Amundsen-infotainmentsystem med navigation og 8” skærm, som også kan vise batteristatus og rækkevidde på el.  

Alle infotainmentsystemer til Superb har nu indbygget eSIM, og dermed er bilen altid online. Trafikopdateringer i realtid giver hurtig og præcis ruteplanlægning – inkl. forslag til alternativ rute ved kødannelse. 

SuperbiV kan desuden fås med Trailer Assist, som gør det til en leg at bakke med trailer eller campingvogn, ligesom bilen kan udstyres med Area View, der giver et 360 grader overblik over bilen på infotainmentsystemets skærm. Plus meget, meget andet. 

Superb fås med et bredt udvalg af TSI- og TDI-motorer, der alle opfylder kravene i Euro 6d-TEMP-emissionsstandarden.  

Den mindste TDI-motor er 1.6 TDI med 88 kW (120 hk), mens 2.0 TDI 110 kW (150 hk) er den første dieselmotor fra den nye EVO-generation. 2.0 TDI 140 kW (190 hk) er den kraftigste TDI-motor. De fås alle med en 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins DSG-automatgearkasse. 

Den mindste benzinmotor er nu den populære 1.5 TSI 110 kW (150 hk), som fås med en 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins DSG-automatgearkasse. Sidstnævnte gearkasse er standard, hvis man vælger den kraftigere 2.0 TSI 140 kW (190 hk), som er en nyhed i Superb. Sidst, men ikke mindst er der en ny topmodel, en 2.0 TSI 200 kW (272 hk) med 7-trins DSG og 4×4.  

Den nye Superb får danmarkspremiere i løbet af efteråret 

d 

 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment