Skift til vinterhjul

Bladene er faldet af træerne og vi har netop skiftet til vintertid. To gode indikatorer for at det er tid til vinterdæk.

Vinterdæk er bedre end sommerdæk når:

  • Temperaturen er under 7 grader
  • Blade og regn nedsætter vejens friktion
  • Nattefrost giver glatte “blindspots” i dagstimerne
  • Og selvfølgelig de indlysende, sne og is

Vinterdæk bør vælges samråd med en autoriseret dækforhandler for der er mange ting der kan have afgørende betydning for valget.

Bor du i en by og kører kun i by og på motorvej – og har erfaring for, at der hvor du færdes er der altid ryddet for sne og saltet: Så er et vinterlameldæk lige sagen, og vær opmærksom på load index og hastighedskode.

Bor du på landet og skal forcere små veje med fygning hvor der ikke ryddes sne: Kan det være at det er en god ide at holde dækket så smalt og højt som muligt, Evt. med pigge. Et smallere dæk giver højere tryk pr. kvadratcentimeter og lidt ekstra højde vil sikre lidt mere frihøjde til at passere de store snedriver. (Bemærk rallybilledet hvor smalle dæk der nyttes, for at få det nødvendige bid)

Vælg vinterdæk der duer:

Se FDM’s vinterdæk resultater her:

Se resultaterne for 14 tommer dæk (175/65)

Se resultaterne for 15 tommer dæk (195/65)

Vildmedbiler.dk har premiere på en lille gør-det-selv video om hjulskift, som vi håber falder i jeres smag.

Erik Hawaleschka Madsen

Uddannet i markedsføring og altid arbejdet med den automotive branche. Rådgivet og udviklet samt markedsført biler, dæk, smøremidler og serviceydelser. "Fritidsracerkører". IT- og salgsansvarlig på vildmedbiler.dk

1 Comments

  1. Og så fik man brugt den fridag

Leave A Comment