in

Sådan skal du køre ifølge Citroën

Man må beundre Citroën.

De kan designe biler, ikke mange kan matche.

Se blot denne Cxperience Concept, som skal pryde fabrikkens stand på efterårets store biludstilling i Paris om en måned.

Den har et udvendigt design, der er inspireret af hightech og designet i kabinen af møblernes og rejsens univers.

Som Citroën selv udtrykker det.

De brede og indbydende sæder er udviklet med stor omhu, da sæderne jo udgør den største kontaktflade mellem bruger og bilen og derfor er ekstremt vigtige for oplevelsen af komfort.

Gulvet er blødt at træde på og beklædt med mørkt læder med en grafisk struktur. De brede dørtrin i krom er endnu et eksempel på det omhyggelige materialevalg.

Den imponerende konceptbil er 485 cm lang med korte udhæng både for at bag. Den har en akselafstand på tre meter, den er to meter bred og blot 137 cm høj.

De dynamiske proportioner understreges af store 22 tommer hjul.

Den store 19” touch screen i 16/3 format er hovedelementet i bilens instrumentering. Den fungerer som kommandocentral og gør det muligt at friholde instrumentbordet for en lang række kontakter.

Via skærmen styres bl.a. klimaanlæg, assistentsystemer, navigation samt lyd- og billede, styring af internetadgang og brugen af diverse apps.

I udviklingen af konceptbilen har der været meget fokus på lyd- og kommunikationssiden i kabinen og hvordan man kan styre den, så f.eks. to af passagererne kan kommunikere uden at involvere alle i kabinen.

Nakkestøtterne for og bag er udstyret med to højttalere, en bas og en mikrofon. Ved hjælp af nogle trykknapper kan hver passager selv bestemme hvem han/hun vil tale med eller slukke for lyden i sin nakkestøtte.

Af øvrige finesser kan nævnes at sidespejlene er erstattet af to små kameraer og sammen med kameraerne i fronten og bagenden af bilen, og det giver føreren et 360 grader overblik over bilen og letter dermed diverse manøvrer.

Konceptbilen Citroën Cxperience er udstyret med en plug-in hybrid drivlinje, hvor elmotoren arbejder sammen med en benzinmotor. Benzinmotoren har en effekt på mellem 150 og 200 hk og elmotoren op til 80 kW.

Ved bykørsel kan konceptbilen tilbagelægge op til 60 km i på el alene og på landevej bidrager elmotoren til at reducere brændstofforbruget ved accelerationer.

På motorvej kan den samlede effekt af begge motorer nå op til 300 hk.

Batteriet er på 13 kWh og kan genoplades på et par timer. Med en almindelig oplader på 4,5 time og med en lynlader og 32 A på 2,5 timer.

Batteriet er placeret under kabinen, så rummeligheden er intakt.

Vi glæder os til at se, hvad Cxperience kan bidrage med i den virkelige verden. Nogle gætter på, at det er forsmag på en ny C5.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings