in

Sådan gik det danskerne på Silverstone

Op og ned!

Sådan kan weekendens WEC og ELMS-race på Silverstone beskrives set med danske øjne.

Lad os tage det bedste først.

De blev leveret i første afdeling af World Endurance Championship.

Her satte Nicki Thiim Young Driver Aston Martin-raceren på pole position i GTE Pro-klassen.

Og Michael Christensen kørte Porsches fabriks-anmeldte 911 RSR ind på en flot andenplads i løbet.

Bare 10 sekunder efter den vindende Ferrari 458.

AF Corse-teamet satsede modigt ved sidste pitstop og sparede kostbare sekunder ved blot at sætte nye hjul på venstre side af bilen.

Det var et frækt sats af Ferrari, der holdt os fra førstepladsen, men set over hele løbet var andenpladsen i mit første WEC-race resultatet af en fejlfri indsats på alle fronter. Kampen er benhård i GTE Pro, men vi kom tæt på optimalt fra starten af sæsonen,” fortæller Michael Christensen.

Lige som Michael Christensen var Young Driver-drengene Thiim, Marco Sørensen og Christoffer Nygaard også debutanter i GTE Pro-klassen, og med en fjerdeplads i løbet, må man sige, at de på trods af et kikset pitstop også er kommer godt fra land!

Og hvilke kørere, der sidder i den rent danske bil.

Specielt Nicki Thiim må man løfte hatten for.

Han er aldeles formidabel.

Han satte som nævnt bilen på pole, og i sit første stint kørte han hele 20 sekunder fra bilen, der startede som nummer to.

Go Hard or Go Home!

Nicki gjorde det første. Som altid.

Den mand fortjener om nogen anden at komme i DTM!

Kristian Poulsen var også på Silverstone i weekenden, endda som deltager i to klasser.

I ELMS med Massive Motorsport og i ELMS med Labre Competition.

I Aston Martin Vantage V12 om lørdagen sammen med Casper Elgaard og Simon Møller og Corvette C7.R om søndagen.

“Det var en af de weekender, der bare skal glemmes,” fortæller Kristian Poulsen til vildmbiler.dk.

“I lørdagens ELMS-afdeling kørte Casper Elgaard bilen fra fjerde til førstepladsen, inden han overlod bilen til Simon Møller Men han blev med halvanden time tilbage påkørt bagfra af en Ferrari og røg i barrieren, og så var det slut. Endda inden jeg nåede i bilen,” kommer det fra Poulsen.

Med et suk!

Søndagens WEC-opgave for Labre Competition var om endnu værre.

“Fejl i pitten, to stop-and-go og en påkørsel ødelagde weekenden totalt,” slutter Poulsen.

Sidste års nummer to i ELMS-serien, Formula Racing, havde sat næsen op efter en podieplads i sæsonpremieren på Silverstone.

Men sådan gik det ikke. Langt fra!

Mikkel Mac, Johnny Laursen og italieneren Andrea Rizzoli måtte tage til takke med en skuffende sjetteplads.

Vi lavede nogle småfejl undervejs og havde en afkørsel i løbet, og alt dette kostede tid i sidste ende. Nu skal vi hjem og analysere på, hvordan vi kan blive bedre,” siger en ærlig Mikkel Mac.

Vestjyden med de store Le Mans-drømme, Morten Dons, skulle også have været til start i ELMS-serien på Silverstone.

Men hans racer, den nydesignede Ginetta-Juno LMP3, blev ikke klar til premieren..

“Det er ikke sådan bare lige at designe og bygge en racerbil, og slet ikke når det er en af de lidt mere avancerede som Ginetta’en, fortæller Morten Dons, der tager udfordringen med oprejst pande.

Men bilen forventes klar til anden afdeling på Imola den 17. maj.

Og lad os slutte af med den måske allerstørste danske nedtur på Silverstone.

Tequila Patrons LMP2 med danske David Heinemeier Hansson fik efter løbet frataget den tredjeplads, de kørte sig til, på grund af omgåelse af det tekniske reglement.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings