Sådan får du prisen på bilen ned

27/09/2014
757 Views

Du kender sikkert situationen. Du sidder over for bilsælgeren og er ved at købe en ny bil. “Hvad kan jeg få i rabat,” spørger du. “Der er ikke rigtigt noget at gi’ af, så nej,” svarer forhandleren. “Men du kan få et sæt måtter, og hvis jeg skal være rigtig flink, også et sæt vinterhjul.

Og du er tilfreds! De fleste er i hvert fald.

Men det behøver du ikke at være. For ifølge FDM er det faktisk nemt tjene flere penge. i forbindelse med handelen, flere tusinder endda.

”Mange bilkøbere får finansieret deres bil hos forhandleren. Desværre er færreste klar over, at lånetilbuddet, ligesom bilens pris, er til forhandling, og dermed risikerer de at gå glip af flere tusinde kroner i rabat,” siger forbrugerøkonom i FDM Allan Skytte Christensen.

Det er ikke ualmindeligt, at bilforhandlere i dag tjener næsten lige så meget på at formidle et billån, som på at sælge bilen. Typisk ligger den såkaldte stiftelsesprovision på mellem 3.000-10.000 kr., og det er det beløb, der er til forhandling. Men selv om der altså kan være penge at spare her, viser en undersøgelse, FDM har lavet, at kun én ud af ti bilkøbere skænker forhandlerprovision og oprettelsesgebyrer en tanke, når de vælger billån.

”De færreste er vant til at låne til en bil og er derfor tilbøjelige til at fokusere på renten og den månedlige ydelse. Som forbruger kan man dog med fordel forholde sig langt mere kritisk til forhandlerens lånetilbud. Vi ser ofte eksempler på, at bilkøbere uden større sværdslag har forhandlet en bilforhandlers provision 3.000-4.000 kr. ned,” siger Allan Skytte Christensen.

Vil man sikre sig, at man får det bedste lån, råder FDM til, at man gør sit hjemmearbejde og undersøger billånsmarkedet herunder hos ens egen bank. Derudover bør man ikke kun se på renten, men også lånets øvrige poster som de årlige omkostninger i procent (ÅOP) og gebyrer.

”Og så skal man ikke nødvendigvis tage imod det første det bedste lånetilbud fra forhandleren. Vores erfaring er, at de fleste har et endnu bedre i skuffen eller med få ændringer kan lave et, hvis man spørger til det,” siger Allan Skytte Christensen.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment