Sådan bliver du racerstjerne

Som de fleste andre sportsforbund forsøger DASU at hjælpe sine bedste udøvere mest muligt.

Sammen med Team Danmark støttes de bedste karting- og banekørere (asfalt) i deres bestræbelser. Og målet er i al ubeskedenhed at få en dansk verdensmester i bilsportens højeste kategorier: Formel 1 og langdistanceløb (Le Mans).

Sideløbende gennemfører unionen selv talent- og udviklingsprojekter indenfor offroad og rally. Støtten til de bedste gives i form af talentudvikling. Det er der flere grunde til, men primært skyldes det, at de økonomiske midler, der er afsat til formålet, gør mest gavn her. Populært sagt kan 50.000 kr. gøre en stor forskel for en kart- eller rallycrosskører, mens det ingen betydning har for en GP2-kører.
Talentudviklingen og den økonomiske støtte er derfor primært målrettet unge talenter i alders- gruppen 14 – 18 år.

Sammen med Team Danmark er udarbejdet et koncept opdelt i niveauer  (1-3), hvor  de største talenter tilbydes et forløb med fysisk træning, mental træning, køreteknisk træning, ernæringslære, anti-doping m.v.
Talenterne hentes primært fra DASU’s egne klasser, hvilket i karting vil sige KF Junior.

Vejen til toppen
Bilsport er verdens dyreste sport, og unik i den måde den finansieres.  I modsætning til fx fodbold, hvor de største talenter ofte tjener store penge fra 16 år og opefter, er det i bilsport op til den enkelte kører at finde penge til at deltage.

Fremgangsmåden indenfor asfaltsporten er følgende:

  • Man indleder karrieren i kartingsporten i en tidlig alder, 6 – 8 år. Dette finansieres af familien.
  • Som ca. 13-årig starter man deltagelse i udenlandske løb i KF Junior, typisk i Italien, der er kartingsportens “hjemland”. Dette finansieres også af familien m.v. og er dyrt.
  • I perioden 13-16 år gælder det for den unge kører at gøre opmærksom på sig selv og skabe bemærkelsesværdige resultater til sit cv. i klasserne  KF Junior  og KF.
    Det sker stadig for egne penge, dog for de bedstes vedkommende ofte med gratis materiel fra producenter.
    Det er også her DASU og Team Danmark forsøger at gøre en forskel ved at indplacere de største talenter i et talentudviklingsprogram, der er designet til at hjælpe den aktive til at blive så dygtig, at der kan findes sponsorer/investorer til det videre forløb. Samtidig ydes en vis økonomisk støtte.
  • De største talenter har i juniorperioden sikret  sig vigtige internationale resultater, og derved tiltrukket sponsorer/investorer til det videre  forløb.
    Uden disse kan et fortsat karriereforløb mod toppen kun lade sig gøre, hvis man er ud af en formuende familie. Som ca. 16-årige indtrædes i kartingsportens seniorklasser, eller junior formelklasser, hvor det for alvor bliver dyrt.
  • De allerstørste talenter finder herefter vej til toppen via personlige sponsorer/investorer tiltrukket af resultaterne i juniorkarting og junior formel.
  • Indtræden på højeste niveau  kræver sædvanligvis en “medgift” i form af personlige sponsorer/ investorer. Grundlaget herfor lægges allerede i juniortiden. Til gengæld er indtjeningsmulighederne for en kører, der når toppen i professionel bilsport meget stor.

Indenfor offroadsporten er vejen noget enklere, men principperne de samme. Dog er der kun meget få rallycross-kørere, der kan betegnes som professionelle, og dermed kan leve af det.

I crosskart findes der ikke professionelle.

I rally er billedet og anderledes “grumset”, idet der ikke findes en klart defineret karrierevej.

Ovennævnte er årsagen til, at DASU og Team Danmarks talentarbejde fokuserer på talenter i aldersgruppen 13 – 16 år. Her fødes fremtidens stjerner med en tidshorisont på 5-7 år.

 

[one_third]
DASU_vejtilF1[/one_third]

[one_third]
DASU_vejtilLeMans [/one_third]

[one_third_last]
DASU_3niveauer[/one_third_last]

Erik Hawaleschka Madsen

Uddannet i markedsføring og altid arbejdet med den automotive branche. Rådgivet og udviklet samt markedsført biler, dæk, smøremidler og serviceydelser. "Fritidsracerkører". IT- og salgsansvarlig på vildmedbiler.dk

Leave A Comment