Her er den ny Ford Focus 2019

Så er den her, den ny Ford Focus

Papiret var blankt, da Ford for lang tid siden startede skabelsen af den fjerde generation af Focus. 

Men nu er den her, ny fra yderst til inderst, smartere, med den sidste ny teknologi, mere plads og køreglæde. 

Og for første gang inkluderer Focus-familien crossover-udgaven Focus Active og den luksuriøse Focus Vignale.  

Her i korte træk, hvad den ny Focus har at byde på: 

Focus er bygget på Fords ny C2-platform, som med en ny karrosseri-struktur er blevet stivere. 

Den kommer i 5-dørs hatchback og i stationcar, men derudover introduceres crossoveren Focus Active, der har tre cm større frihøjde.  

Udstyrsvarianterne er som i Fiesta;  Trend, Titanium og Vignale og ST-line med sænket undervogn og større fælge.  

Motorprogrammet byder på 1,0 EcoBoost med tre cylindre og 85, 100 eller 125 hk, 1,5 EcoBoost med fire cylindre og 150 eller 182 hk og 1,5 TDCI dieselmotor med fire cylindre og 120 hk. 

Med en 53 cm længere akselafstand er der blevet fem cm mere benplads til bagsædepassagererne. 

Adaptiv fartpilot med stop & go, skiltegenkendelse og vognbanecentrering hjælper føreren med at bevare overblikket i tæt og stillestående trafik. Forudseende kurvelys og skilteaflæsning giver bedre overblik. 

Focus er den første Ford i Europa med head-up display, som sørger for, at blikket ikke behøver forlade vejen. Active Park Assist 2 tillader fuldautomatiseret parkering ved tryk på en enkelt knap. 

FordPass Connect med indbygget modem gør, at den nye Focus altid er forbundet, og Focus fås også med B&O Play, trådløs smartphoneopladning og infotainmentsystemet SYNC 3 med 8” skærm. 

Drive Mode-køreindstillinger er standard, og 20 pct. forbedring af vridningsstabiliteten og isolerede uafhængige hjulophæng med adaptive støddæmpere gør, at Focus er klasseledende også på komfort og dynamik. 

Avancerede EcoBoost-benzinmotorer og EcoBlue-dieselmotorer understøttes af en ny 8-trins automatgearkasse, som forbedrer brændstoføkonomien med ti pct.. 

Den første Focus indledte i 1998 en ny æra i kompaktklassen og Ford har solgt mere end syv mio. Focus i Europa siden begyndelsen – og på verdensplan mere end 16 mio.

20 år er gået, og nu er det tid til en ny æra: den helt nye Ford Focus, den mest teknologisk avancerede og mest fuldendte Focus til dato.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar