Renault Clio får facelift

Renault Clio bliver bare bedre og bedre

Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det.

Renault Clio har fået et lille facelift, og man skal være kender for at få øje på ændringerne.

Men de er der, og de gør den populære Renault til en bedre bil.

Clio, i den nuværende form, blev lanceret i 2012 og var den første med Renaults ny designsprog.

Derfor ingen grund til at ændre stort på det.

Men udviklingen på teknik og ikke mindst elektronik går stærkt, så det er der Renault har haft fingrene dybt inde i Clio.

Vildmedbiler.dk har været i Bordeaux i Frankrig for at teste den seneste Clio-aftapning, og den “smagte” af mere!.

Clio er blevet endnu mere støjsvag, der kælet mere for detaljerne i kabinen med nye materialer og polstringen på sæderne er gjort mere behagelig.

Den er blevet lækrere at sidde i og køre i.

Det man kan se med det blotte øje, hvis man er Clio-kender, er, at den nederste del af grillen er blevet gjort bredere og at forlygterne har fået den C-formede signatur.

Bagtil er kofangeren ændret en smule, men her skal man virkelig have luppen frem for at se forskellen på den “gamle” og den nye.

De få udvendige ændringer betyder, at ejerne af den nuværende model ikke bliver ramt på stoltheden.

Naboen kan ikke på afstand se, at din “gamle” Clio er blevet overhalet af en ny.

Teknisk set er en ny er en 120 hestes benzinmotor og en 110 hestes diesel, begge med seks-trins gearkasse, de store nyheder.

Renaults danske pressechef, Søren Hyltoft, oplyste ved præsentationen i Bordeaux, at benzinmotoren vil komme i det danske program, mens det er tvivlsom, at den ny dieselmotorer vil!

Fordi de to nuværende 75 og 90 hestes dieselmaskiner gør det rigtig godt og er populære. Specielt 90 hestes-motoren er et hit i Danmark.

Det forstår jeg godt, for den arbejder aldeles fortræffeligt og kan tilfredsstille de fleste bilisters behov for trækkraft, fartpræstationer og brændstoføkonomi.

Over 30 km/l kan den køre på literen, hvis der er medvind og det går ned ad bakke. Regn ikke med mere end 25 km/l., men det er da også ganske flot.

Prisen for udgaven er 166.9000 kr.

Den firecylindrede 120 hestes benzin-motor, som vi fik en smagsprøve på i Bordeaux, er aldeles fremragende, både på trækkraft og lydbillede.

Den siger næsten ingenting, og det er rart, hvis man skal bruges bilen meget på de lange stræk i dagligdagen.

Motoren kommer dog kun i den topudstyrede GT Limited-udgave til 202.000 kr.

Renault har skiftet navn på tre af de fire varianter, der er på programmet i Danmark, Dynamique bliver til Limited, Authentique bliver til Life og Expression til Zen

GT Line ændres der ikke på.

Billigste udgave er Life med 1,2 liter 75 hestes benzinmotor. Den koster 118.000 kr. – uden aircondition – så den virker ikke særlig interessant.

Jeg tror, de fleste vil vælge den langt bedre udstyrede Zen med samme motor til 140.900 kr. eller 90 hestes dieseludgaven i samme udstyrstrim til 150.900 kr.

Dieseludgaven med 90 hestes og  Zen- og Limited-udgaver koster henholdsvis 166.900 og 186.900 kr.

Det er for hatchback-udgaverne, skal det være Sports Tourer, stationcar, så skal du lægge 10.000 kr. oven i priserne, der kun er steget beskedent i forhold til den nuværende model.

Infotaintmentsystemet kan nu fås i flere varianter i den faceliftede Clio. Media Nav opdateres, det dyrere R- Link bliver version 2, og i Danmark tilbydes det nye R&Go-system, hvor det er en smartphone, der gør det ud for skærm.

Endelig kan Clio nu også fås med Bose-lydanlæg, og bakkamera, der kan købes som supplement til parkeringssensorerne.

Derimod er der ikke antydning af nyt sikkerhedsudstyr så som nødbremse.

Til gengæld er der kommet fire nye farver til, Intense Red, Titanium Grey, Pearlescent White og Iron Blue.

De  kan kombineres med en lang række forskellige fælge og øger mulighed for at personalisere sin nye Clio.

Den faceliftede Renault Clio kommer til salg i Danmark til september til endnu ukendte priser.

Vildmedbiler.dk var inviteret til Bordeaux af Renault.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment