Qashqai har fået en fransk fætter

03/02/2015
1.076 Views

Den er fætter med Nissan Qashqai og den skal bygges i Kina! 

Men den er fransk og hedder Renault Kadjar

Med Kadjar understreger Renault ikke alene sine ambitioner i crossover-segmentet. Det understreger også den foryngelseskur som Renault har gennemlevet de seneste år.

Renault har nu en gennemsnitsalder på sine modeller på 4.2 år – og i slutningen af 2015, er den helt nede på 3,7 år.

Kadjar rammer lige ned i et crossover marked, der i den grad har taget fart verden over.

I 2014 var omkring 20 pct. af alle nye modeller crossovers. I Europa har crossover segmentet en markedsandel på 23 pct., mens det i Kina er helt oppe på 26 pct.

Sammen har Renault med Captur og nu Kadjar to stærke modeller i crossover segmentet. Captur solgte således i 2014 hele 178.000 styks.

Kadjar fås med både 4X2 og 4X4. Fælles for den er, at bilen er 445 cm lang, 1,84 cm bred, 169 cm bred og har en frihøjde på 19,0 cm.

Tallene fortæller, at den er lidt større end Qashqai.

I 4X2 versionen har bilen extended grip funktionen som blandt andet kendes fra Renault Scenic X Mod.

Extended Grip er et  system, der optimerer bilens vejgreb og bedre grip på vanskeligt underlag, fx sand, mudder eller løs sne.

Ved start er Extended Grip ikke aktiv. Bilen kører i “normal”-funktion, og føreren skal manuelt aktivere Extended Grip, når han ønsker det, via en drejeknap på midterkonsollen:

Extended Grip er forbundet med specifikke M&S-dæk (Mud & Snow), der har en anden slidbane end almindelige dæk og sikrer et bedre vejgreb.

Kadjar er rummelig og har bagagerum på 472 liter. Den indeholder en lang række features som handsfree card og integreret navigation med 7″ skærm. Det er også muligt at få den med 2. generation af Renaults R link system – som også findes i den nye Espace.

Renault R-Link giver optimal betjeningssikkerhed. ved hjælp af betjeningerne bag rattet og på midterkonsollen, kan man besvare et opkald i fuld sikkerhed under kørslen.

Renault R-Link multimedia indeholder enkle funktioner, som er tilpasset til bilen: Med Bluetooth, USB- og Jackstik er det enkelt at lytte til musik fra en ekstern afspiller, men du kan også vise billeder og videoer, når bilen står stille.

Kadjar er Renaults stjerne på det internationale motorshow i Geneve i begyndelse af marts og den introduceres på det danske marked lige efter sommerferien. 

Motorudvalg og priser er endnu ikke offentliggjort.

Fakta:

Kadjar er en såkaldt ”verdensbil”, og skal sælges over det meste af verden. Det mest markante bevis på det er, at det vil være den første Renault, der også produceres i Kina. Renault indgik for et år siden en aftale med kinesiske Dongfeng om et samarbejde og skabelsen af en fælles virksomhed, nemlig Dongfeng Renault Automotive Company.

På fabrikken, der er ved at blive opført i Wuhan, vil Kadjar være den første model, der ruller af samlebåndet i 2015.

I alt er der en produktionskapacitet på 150.000 biler om året fra fabrikken i Wuhan. Renaults ambition er på sigt at erobre 3.5 procents markedsandel i Kina, hvilket forventes at udgøre omtrent 700.000 biler om året.

Kadjar bygger på den såkaldte CMF platform – Common Module Family – som deles med Nissan. En platform som muliggør en lang række forskellige modeller på samme platform.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment