Opel kommer i samme hus som Peugeot

Peugeot overtager Opel-importen

Interdan Bil A/S bliver importør af Opel i Danmark og Sverige 

Aftalen (og lanceringen af den nye forretningsplan) er under forudsætning af godkendelse hos konkurrencemyndighederne i de respektive lande og forventes effektueret i andet halvår af 2018. 

Interdan Bil A/S blev grundlagt i 1930 og har været samarbejdspartner for Peugeot i Danmark siden 1952 og for Citroën/DS siden 2016. Selskabet har været ansvarlig for salget af Peugeot i Sverige siden 1998. Med et samlet salg på mere end 55.000 biler i 2017 er selskabet en af de største importører af personbiler og varebiler i Skandinavien.  

I 2017 solgte Opel flere end 15.000 biler i Danmark og knap 9000 biler i Sverige.  

 

De danske bilejere bliver stadig mere tilfredse med deres biler. Faktisk har den gennemsnitlige tilfredshed aldrig været højere. Det viser årets store FDM/AutoIndex-undersøgelse blandt 36.000 bilejere.

Det er 16. gang, at FDM beder de danske bilejere vurdere med deres bil, og igen i år er det BMW, der topper AutoIndex efterfulgt af Volvo og Mercedes-Benz, mens Fiat endnu en gang er bundprop blandt de 21 bilmærker.

Årets højdespringer er Seat, som går frem på alle parameter fra en 20. plads sidste år til en 11. plads.  

 

Mercedes er nu klar med de længeventede danske priser på den opdaterede udgave af C-Klassen. Modellen fås fortsat i de fire karrosserivarianter sedan, stationcar, coupé og cabriolet, og opdateringen omfatter både design, komfortudstyr og et helt nyt motorprogram på benzinsiden, hvor et 48-voltssystem opsamler og genanvender bremseenergi og tilføjer motoren ekstra kræfter. 

Alle fire karrosserivarianter fås i benzinudgaverne C 200 og C 200 4MATIC samt dieselvarianten C 220 d og derudover i den kraftige Mercedes-AMG C 43 4MATIC udgave med 390 hk. De danske priser for C-Klassen starter ved 502.600 kr. for C 200 sedan og 527.600 kr. for C 200 stationcar, mens C 200 coupé fås fra 527.600 kr. og C 200 cabriolet fås fra 702.600 kr. 

Mercedes-AMG C 43 4MATIC fås fra 963.000 kr. som sedan, 994.000 kr. som stationcar, 1.039.600 som coupé og 1.169.600 som cabriolet.  

 

Jaguar Land Rovers succes har givet overarbejde hos de to danske forhandlere i Aarhus og Birkerød, og for at lette presset på medarbejderne der, virkeliggør den danske importør ideen om Test Spots, hvor man decentralt kan prøvekøre udvalgte Jaguar og Land Rover modeller. 

I første omgang tester man konceptet i henholdsvis Kolding og Vejle. I Kolding hos GT–Biler, der i forvejen er autoriseret Jaguar og Land Rover serviceværksted, og i Vejle vil udleveringen af prøvebiler ske gennem My Garage, der specialisere sig i salg, service og opbevaring af eksklusive biler. 

 

Mercedes, Audi og BMW har meddelt, at de ikke er med, når dørene åbnes til Detroit Motor Show 2019. Det er et tydeligt bevis på, at den store elektronikmesse, CES i Las Vegas, der afvikles på samme datoer som bilshowet i Detroit, er blevet stedet, hvor nyhederne vises frem. 

Ganske naturligt, for det er på elektronikområdet de store nyheder i bilerne vælter frem. 

Frem mod 2020 vil Audi øge sit salg i den særdeles mærkeprægede luksusklasse med ca. 50 pct.. Allerede i år vil de to luksusklasse-SUV’er Q8 og Audi e-tron supplere udbuddet fra mærket med de fire ringe i prestigesegmentet.

Også i kompakt- og mellemklassen lancerer Audi nye sportslige SUV’er i 2018, og dermed udbygger mærket sin position på markedet for de på verdensplan meget efterspurgte premium-SUV’er markant. Ud over den nye Q3-generation får den sportslige SQ2 premiere i de kommende måneder, og i Kina lancerer mærket med Q2 L og Q5 L for første gang SUV-modeller i lang version.

Frem mod slutningen af 2019 vil Audi lancere i alt 11 nye SUV’er, herunder flere modeller uden forgænger, som det er tilfældet med Audi Q4 næste år.

Alle Opel personbiler er ved at blive teknologisk opdateret, så de overholder de nyeste emissionskrav i den såkaldte Euro 6d-TEMP.

Den nye standard omfatter også de såkaldte RDE krav, hvor indholdet af udstødningsgassen måles ved kørsel i trafikken i stedet for i et laboratorium. De fleste benzinbiler fra Opel overholder allerede de nye krav, og nu følger en opdatering af den meste solgte Insignia med 1,6 liters dieselmotor, der får SCR katalysator med AdBlue teknologi.

AdBlue er en klar væske, der skal påfyldes bilen med jævne mellemrum. Væsken sprøjtes ind i udstødningssystemet og lægger sig på overfalden i SCR katalysatoren. Når kvælstofoxiderne fra udstødningen rammer katalysatoren, omdannes kvælstofilterne til almindelig kvælstof og vand. De sundhedsskadelige NOx’er er dermed fjernet fra udstødningsgassen.

De nye krav gælder fra september 2019, hvor alle biler, der skal indregistreres i EU, skal overholde Euro 6d-TEMP. Opdateringen af Insignia motoren finder dog sted allerede fra produktionen sommeren 2018.

 

 

 

 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar