Peugeot fejrer sejr med super-racer

Peugeot vandt den 30 maj 1916 det legendariske Indianapolis 500 i USA.

Med en gennemsnitsfart på 135 km/t.

100-året for den præstation fejrer Peugeot med en futuristisk fortolkning af en Indy-racer.

Peugeot L500R Hybrid har de kaldt den, og det er en racerbil, der er designet til at være ét med føreren.

Modsat fortidens åbne racere, sidder føreren her i et lukket cockpit, og oplysninger om hastighed, omdrejninger, gear og andre funktioner overføres via en holografisk og ultra sporty version af det nye Peugeot i-Cockpit.

I jagten på aerodynamik har ingeniørerne ændret den oprindeligt to-sædede opbygning til nu kun at rumme føreren – dog vil en virtuel ”co-driver” kunne følge løbet via et virtual reality head-set.

Med den brede sporvidde, en højde på én meter og en vægt på bare 1000 kg er L500R HYbrid et fartmonster.

Dens benzin plug-in hybriddrivline er en udvikling af den, der allerede bruges i 300 R HYbrid.

Den har en elmotor på både for– og bagakslen, og de giver sammen med en 270 hestes benzinmotor et output på 500 heste og et moment på 730 Nm.

0-100 det klares på bare 2,5 sek.

 

En hyldest til historien 

L500R HYbrid er ikke alene en hyldest til L45, men til en fantastisk periode for Peugeot i USA, idet løvemærket vandt Indianapolis 500 mile Race hele tre gange fra 1913 til 1919.

L45 (4,5 liter) efterfulgte L76, som var blevet udviklet af et team af modige kørere, ”Les Charletans”, (Georges Boillot, Jules Goux, Paolo Zuccarelli og ingeniøren Ernest Henry), der blev kendt over hele verden for deres mod og opfindsomhed.

L76 var den første bil i verden med en 4 cyl. 16 ventilet motor med to overliggende knastaksler, hvilket gjorde den til den første moderne racerbil med en topfart på 190 km/t.

Denne periode markerede begyndelsen på en række exceptionelle sejre for Peugeot Sport i USA: Ari Vatanen og Robby Unser vandt Pikes Peak med 405 T16 i henholdsvis 1988 og 1989 og Sébastian Loeb pulveriserede den daværende rekord i 2013 i tiden 8 min og 13 sek.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment