Peugeot 208 igen den mest solgte bil

Peugeot 208 rykkede med et salg på 756 biler i april tilbage på førstepladsen over de mest solgte biler i Danmark.

For Nissan Qashqai gik det knap så godt, den rykkede fra førstepladsen helt ned som nummer syv, fra 1057 solgte biler i marts til 439 i april.

VW Golf kom ind på en andenplads i april med 571 solgte, mens Polo blev nummer tre biler med 540.

VW blev igen det mest solgte mærke efterfulgt af Peugeot og Toyota.

Det totale salg i april nåede op på 18.713 biler, hvilket er en stigning på seks procent i forhold sidste år.

Til gengæld er salget faldet med 5,5 pct. I forhold til marts, hvor der kom nummerplader på 19.757 biler.

Et blik på årets første fire måneder, viser et mindre fald på ca. 2,5 pct. holdt op mod sidste års tilsvarende måneder – et mindre dyk på lige knap 1.900 biler i alt.

Men selvom der overordnet set ser et lille fald, oplever branchen fortsat en væsentlig efterspørgsel og lyst til at handle ny bil. Det er specielt køb af bil, der går frem, og den lave rente sammenholdt med effekten af efterårets sænkning af afgifterne giver helt generelt mere bil for pengene.

Så danskerne køber lidt større, mere sikre biler og oftest biler med mere udstyr.

Mens det ’traditionelle’ køb stiger, er der et mindre fald at spore i leasing, mest hvad angår privatleasingen, men også noget for erhvervsleasing – ligesom andelen af udlejningsbiler er faldende.

Der er ifølge De Danske Bilimportører ikke tvivl om, at efterårets indgreb med dels en betydelig afgiftslettelse, men også en stramning på leasingområdet har haft den effekt, som politikerne bag loven ønskede.

Ser vi på segmentfordelingen, altså hvilke typer og størrelser af biler, danskerne køber, er tendensen fortsat: Færre af de mindste biler, et stabilt mellemsegment og en stor stigning blandt SUV’er – primært blandt de såkaldte crossovers.

Det generelle billede er stadig, at danskerne har anskaffet sig lidt større biler.

 

                 
Top 10 – Mikro          B: Lille  PEUGEOT  208  756 
A: Mikro  VOLKSWAGEN  UP!  495    C: Mellem  VOLKSWAGEN  GOLF  571 
A: Mikro  TOYOTA  AYGO  377    B: Lille  VOLKSWAGEN  POLO  540 
A: Mikro  HYUNDAI  I10  263    A: Mikro  VOLKSWAGEN  UP!  495 
A: Mikro  CITROEN  C1  179    D: Stor  VOLKSWAGEN  PASSAT  467 
A: Mikro  SKODA  CITIGO  148    B: Lille  CITROEN  C3  464 
A: Mikro  KIA  PICANTO  130    J: SUV  NISSAN  QASHQAI  439 
A: Mikro  FIAT  500  116    B: Lille  SKODA  FABIA  426 
A: Mikro  SUZUKI  CELERIO  102    B: Lille  TOYOTA  YARIS  407 
A: Mikro  OPEL  KARL  81    A: Mikro  TOYOTA  AYGO  377 
A: Mikro  SEAT  MII  43    M: MPV  VOLKSWAGEN  TOURAN  374 
          B: Lille  RENAULT  NY CLIO  366 
Top 10 – Lille          C: Mellem  SKODA  OCTAVIA  309 
B: Lille  PEUGEOT  208  756    B: Lille  MERCEDES-BENZ  A-KLASSE  281 
B: Lille  VOLKSWAGEN  POLO  540    A: Mikro  HYUNDAI  I10  263 
B: Lille  CITROEN  C3  464    J: SUV  PEUGEOT  3008  261 
B: Lille  SKODA  FABIA  426    C: Mellem  FORD  FOCUS  255 
B: Lille  TOYOTA  YARIS  407    J: SUV  PEUGEOT  2008  253 
B: Lille  RENAULT  NY CLIO  366    J: SUV  RENAULT  CAPTUR  249 
B: Lille  MERCEDES-BENZ  A-KLASSE  281    J: SUV  VOLKSWAGEN  TIGUAN  249 

 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar