Pas på, når du køber miljømærker.

Pas på snyd med miljømærker

Vær på vagt, når du bestiller miljømærker, der er et krav i europæiske byer. 

FDM er blevet bekendt med, at uofficielle hjemmesider sælger ugyldige mærkerne til overpris. 

”Flere europæiske byer enten overvejer eller har indført miljøzoner, som kræver et gyldigt mærke for at køre ind i byen. Det er vores oplevelse, at mange forbrugere er i tvivl om, præcis hvilke krav der gælder rundt om i Europa, og hvem der udbyder mærkerne. Det udnytter flere til på internettet at sælge miljømærker til en pris, der langt overstiger, hvad man kan forsvare som et håndteringsgebyr,” siger juridisk konsulent i FDM Dennis Lange.

Eksempelvis kan man på den officielle franske hjemmeside købe et miljømærke til de franske byer til 4,80 euro, mens uofficielle sider tager 30 euro. Altså seks gange så meget. 

Og i Belgien, hvor senest Bruxelles netop har indført miljøzone, advarer myndighederne direkte mod at købe ugyldige miljømærker på internettet. Landets miljøzoner kræver alene, at bilen er registreret online, og det koster ikke noget. Der findes altså slet ikke noget fysisk belgisk miljømærke.

FDM er også stødt på rygter om, at Prag i Tjekkiet har indført en miljøzone, der kræver et gyldigt miljømærke. Det er ikke korrekt. Myndighederne i Prag overvejer ganske vist at indføre en miljøzone, men endnu er intet besluttet.

”Skal man på kør selv-ferie i eksempelvis efterårsferien, bør man undersøge, om der er krav om miljømærke i de byer, man skal besøge. Køber man sine miljømærker online, er vores råd, at man kun gør det på de officielle hjemmesider eller igennem de europæiske bilklubber som FDM. Ellers risikerer man ikke bare at betale alt for meget, men også at modtage et ugyldigt miljømærke og i værste fald slet ikke noget,” siger Dennis Lange.

Der er på nuværende tidspunkt indført miljøzoner i udvalgte byer i Tyskland, Italien, Frankrig, Belgien og England.

Læs mere om europæiske miljøzoner og officielle udbydere på www.fdm.dk

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar