Opel Insignia mere dynamisk

Den ny Opels Insignia er desigmæssigt blevet strammet op, men det er de indre linier, der virkelig er bygget . 

Designere har fokuseret yderligere at fremhæve Insignias elegante og dynamiske karakter. Fronten bliver hjulpet vej af tynde forlygter, der får fronten til at syne lavere. LED kørelysene (der nu er placeret nederst i lygten) hver side fortsættes af kromlisten i grillen og skaber et langstrakt vandret element, der gør bilens front visuelt bredere fremhæver størrelsen grill og logo.  

For yderligere at fremhæve bilens bredde, er luftindtagene med integrerede tågelygter placeret langt ud mod hver side som muligt. 

Ligesom fronten er bagenden både Grand Sport og Sports Tourer domineret af vandrette linjer for at skabe fokus bilens bredde. Derudover vil Grand Sport, i den nye version, være udstyret med samme kantede afgangsrør som Sports Tourer. 

Som noget nyt tilbydes Grand Sport og Sports Tourer med et skarpt digitalt bakkamera samt en radar-baseret bagudvendt trafikalarm, der registrerer og advarer om tværgående trafik, når bilen bakker.  

Objekter op til 20 meter væk, placeret i en 90 graders vinkel begge sider af bilens bagende bliver registreret af radarens sensorer. Føreren advares instrumentbordet og via en advarselstone i kabinen og gør øvelsen at bakke ud fra en parkeringsbås sikrere for alle i nærheden.  

Der er flere assistentsystemer i Insignia: 

  • Front kollisionsalarm med automatisk nødbremse og fodgænger genkendelse 
  • Vognbanebaneassistent 
  • Blindvinkel alarm 
  • Adaptiv fartpilot med nødbremse 
  • Traffikskilte genkendelse 
  • Avanceret parkeringsassistent 
  • Head-up display, holder førerens øjne vejen 

Den nye Opel Insignia vil blive mere energibesparende end forgængeren. Ved hjælp af vægtreducerende tiltag samt helt nye effektive benzinog dieselmotorer, vil den køre længere literen og udlede mindre CO2 end tidligere. 

Detaljer om motorerne vil først blive fortalt ved premieren på Bruxelles Motor Show i januar. 

Afhængigt af trimniveauet kommer Insignia med et valg af syveller otte-tommers berøringsskærmsystemer. Apple CarPlay og Android Auto er standard i hele serien, mens den indbyggede software får finjusteret grafik. 

Den ny Opel Insignia vil som standard blive udstyret med enten de energibesparende og meget effektive fuld LED forlygter eller de nye adaptive IntelliLux LED® Pixel forlygter, der tilsammen har 168 LED enheder mod de tidligere 32. 

Insignia kunder vil opleve hvordan de nye IntelliLux LED®reagerer markant hurtigere og med højere præcision. De mange LED enheder, der hvert millisekund justerer sig ift. vejens forløb, kurver, vejrforhold, landevej, motorvej eller parkering, skaber en mere nuanceret lystilpasning til forholdene og giver optimal sigtbarhed for føreren. Resultatet er et større oplyst område (lyskeglen) samt en mere præcis nedblændingskegle i retning af foranog modkørende trafikanter, de ikke blændes. 

De ny IntelliLux LED® Pixel lygter er blevet markant stærkere. Som noget nyt er alle 84 LED enheder samlet i tre rækker i ét lygte modul. Kombineret med et kurvelys/nærlys modul samt LED kørelyset er forlygten gjort ultra tynd. IntelliLux LED® Pixel lygter sætter igen standarden i klassen

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment