in

Det mener Juryen om Årets Bil 2016

Vinder med 140 stemmer ud af 190 mulige.

Opel Astra tog suverænt titlen som Årets Bil i Danmark 2016.

Yderst fortjent, mener vildmbiler.dk, der gav de maksimale ti point af de 25, vi havde at dele ud af til Opels prisstærke familiebil.

Men selv om ingen troede, at Opel Astra vil få nogen form for konkurrence, blev afstemningens først fase en triumf for den store luksuriøse, og dyre, SUV, Volvo XC90.

Den tog føringen, men formåede altså ikke at holde Astra stangen i den fortsatte afstemning.

Den kunne dog glæde sig over at blive nummer to med 90 point.

Imponerende, må jeg sige.

Mazda CX-3 blev nummer tre med 88 point, Jaguar XE firer med 66 point, mens Audi A4 endte på sidstepladsen med 57 point.

At den højt roste tysker måtte tage til takke med en femteplads, havde jeg ikke ventet efter al den ros, den er blevet overdænget med.

Det sagde jurymedlemmerne:
Steen Nielsen, Vildmedbiler.dk: 
Opel Astra var i min optik den eneste af de fem nominerede biler med hele pakken til at blive Årets Bil i Danmark 2016. Den er dynamisk, den er smart, den er praktisk, den er med nogle fine motorer, og så er priserne rigtigt gode.

***
Esben Skrumsager, Ekstra Bladet:
Jaguar og Audi leverer begge fine biler i firmabilsklassen med hver deres klare styrker, hvorfor deres plads i finalen er fuldt berettiget. I sidste ende imponerer de dog ikke tilstrækkeligt til at blande sig i medaljekampen.
Mazda CX-3 giver en fin køreoplevelse og et moderne design til en utrolig konkurrencedygtig pris, mens Volvo belønnes med point for at have lavet verdens mest sikre personbil, som følges op af gode køreegenskaber, fremragende komfort og et design i særklasse. Prisen trækker uundgåeligt en anelse ned i den samlede bedømmelse.
Opel Astra leverer en fornem pakke af sikkerhed, udstyr og fremragende køreegenskaber til en mindst lige så fornem pris. Designet er vellykket – omend en anelse konservativt – så det er på mange måder en rigtig danskerbil. Efter min mening en skarp kandidat til Årets Bil i Danmark 2016.
***
Jens Høy, freelance: 
Volvo XC90 sætter ny standard for design og sikkerhed og frister med endeløse muligheder for komfort og luksus. Det udløser flest point fra mig.
Opel bygger biler, der er langt bedre end den opfattelse, mange har af mærket. Astra overbeviser tilmed med lækre økonomiske motorer og avanceret komfortudstyr såsom matrixlygter og sæder i verdensklasse. Læg dertil en finish i top og rimelige priser. At billigste udgave savner nyeste sikkerhedsudstyr koster dog lidt i den samlede pointstilling.
***
Torben Arent, FDM-Motor: 
Dynamisk i opførsel, dristig i design og en duks i sikkerhed. Disse dyder gør for mig Mazda CX-3 til Årets Bil i Danmark. Det er en bil, der perfekt kombinerer en fornuftig hatchback med tidens forståelige SUV-stil, omend dem på bagsædet kommer i anden række. Og så løser den tidens skærmudfordring eksemplarisk og giver mulighed for en snert af premium. Volvo XC90 får en pæn pose point for teknologisk jætteskridt, bjergtagende design og stjernestræbende sikkerhed. Opel Astra er en konventionel bil i pokkers god udførsel.
***
Kim Middelhede, bilmarked.dk, DCU m.fl.: 
Når jeg fordeler mine point, som jeg gør, så er det fordi Jaguar XE for mig står som den bil, der langt om længe tog kampen op med de tyske mastodonter – og vandt. Volvo XC90 er vel nok den mest helstøbte bil af de fem, men på grund af prisen mister den et enkelt point til Jaguaren.  Astraen kan jeg ikke sætte en finger på, men det er heller ikke, så den ligefrem giver mig et sug i maven. A4’eren er jo ”bare” en Audi. Den formår at være smuk, komfortabel og kedelig på samme tid, så de sikre Audi-dyder holdes i hævd. Mazdaen er min bundprop – dog mest af nød.
***
Anders Richter, Bilmagasinet: 
Feltet er meget tæt i år og alligevel ret forskelligt, når det kommer til priser. Dog mener jeg, at Volvo bør få ros og ikke mindst point for at hæve barren i sin klasse og levere et produkt, som ikke bare henvender sig til chaufføren men til alle, der befinder sig i bilen. Når det er sagt, fortjener Opel også ros og ikke mindst point for den meget gennemførte Astra. Mazda CX-3 er også en vellykket bil i en uhyre populær klasse af biler. Audi fortsætter med at forfine sin A4, som er perfekt, hvis du kører mange kilometer hvert år. Jaguar formår dog også at snige sig ind i top 5 med XE, der viser, at det britiske mærke går en spændende fremtid i møde.
***
Tommy Rønn, MagaCin: 
Astra imponerer med fantastisk 1.0-motor og god samlet pris-kvalitetsforhold. Derfor svær at komme udenom som oplagt kandidat til Årets Bil 2016. Jaguar tilbyder skøn luksus, ikke tidligere set i prisklassen og gør nu luksusbiler overkommelige for langt flere end tidligere. Jaguar XE fortjener en flot placering. Volvos mange sikkerhedsdetaljer og downsizing af motorer bør betyde tildeling af point.
***
Mikkel Thomsager, Bilmagasinet mm.: 
Feltet er lige i år, ikke fordi bilerne er ens, mens fordi alle biler præsenterer noget nyt, som i sig selv berettiger til en titel. Derfor har jeg valgt at strø mine point jævnt ud over alle biler.
Opel Astra revolutionerer ikke i sig selv, men den presser konkurrenterne på alle områder.
Volvo XC90 skubber til hele SUV-begrebet med en ny tilgang til måden at opfatte en SUV på.
XE kører Jaguar direkte ind på de små luksusbilers midterbane. Den er ikke fuldendt, men den skubber til konkurrenterne på områder, hvor de hidtil har stået stærkt.
Audi A4 ligner ved første øjekast en nødvendig opdatering af modellen, men den sætter ny standard for komfort og støjniveau i klassen.
CX-3 placerer sig midt i feltet af mini-SUV’er. Den skubber ikke til begrebet, men samler det bedste fra flere konkurrenter i en pæn og genkendelig Mazda-indpakning.
***
Flemming Haslund, Bilzonen og JyllandsPosten: 
Opel Astra – den er slet og ret den komplette pakke: Moderne, CO2-korrekt 1-liters motor, overraskende god plads på bagsædet og glimrende, ja, nærmest dynamiske køreegenskaber. Så lever jeg med, at det ikke er let at se, at den er ny.
***
Malene Raith, Pret-a-Partir.dk: 
Finalefeltet har været helt suverænt i år. Alle fem finalister er anbefalelsesværdige vogne, så det er for mig marginaler, der adskiller dem. Astra, A4 og CX-3 er gedigne og gode biler, og Volvo XC90 har desuden et exceptionelt vellykket design. Jaguar XE får dog toppoint, fordi den har det alt sammen foruden en pris, der er til at komme i nærheden af.
***
Karsten M. Lemche, FDM-Motor: 
Den nye generation af Opel Astra har rettet op på to af forgængerens svage punkter. Pladsforhold på bagsædet og bilens vægt. Med mere benplads er Astra nu en fornøjelse for hele familien, og den lavere vægt gør bilen mere agil og giver motorerne mere overskud. Og så er udstyrsniveauet flot i forhold til prisen samt mulighed for bl.a. at til vælge LED matrix-forlygter og ergonomiske forsæder. Desværre er automatisk nødbremse ikke standard på alle modeller.
***
Jens Sønderup, Nordjyske Medier: 
Opel Astra som Årets Bil i Danmark fordi den ser hamrende godt ud, kører glimrende, har rummelig kabine, et omfattende udstyrsprogram og attraktive priser.
***
Jesper Werge, Jysk Fynske Medier: 
Et stærkt finalefelt med fem biler som hver især sagtens kunne finde vej til min carport, hvis det var dét, det handlede om. Både Astra og CX-3 leverer rigtig meget bil for (relativt) små midler – men japaneren får et point mere herfra, da den bil bare kører sublimt. I den anden ende af skalaen får man noget nær det ypperste, hvis man investerer i XC90. Men den bliver altså for dyr til denne kåring, selv om den bringer en del nye tiltag med sig.
Min favorit er XE, som køredynamisk distancerer sig fra A4. A4 er lidt for konservativ i snittet til min smag – og skal jeg vælge en vogn fra VW-koncernen på det niveau, foretrækker jeg klart Superb, som jeg havde set i finalen.
Smilet er bare bredere bag rattet i en Jaguar, som for alvor har blandet sig i firmabil-segmentet med priser, der kan konkurrere med de tyske premiumbrands. Og så tæller det tungt på plussiden, at service er inkluderet i tre år.
***
Ebbe Sommerlund, BilBasen Blog og Elbilmagasinet GO:
I Kina tog Volvos ejer titlen som årets bil 2016 – i form af Geely GC9, der vandt foran Mercedes-Benz S-klasse og Jaguar XE. Den svenske fætter – Volvo XC90 – er min favorit til Årets Bil 2016. Volvo ikke alene genopfinder sig selv, men skaber en bil, der er bedre end summen af delene. Sansen for detaljer og venligheden i interiøret skaber en unik bil, der skiller sig ud. Selv i dette høje prisleje er det ingen selvfølge. Elon Musk vil måske protestere, men det skader heller ikke at XC90 er verdens sikreste bil. Man tager det lugnt i en XC90 – og det er tiltrængt.
***
Søren Clauding, Motorsiden.dk og Motorradioen: 
Opel Astra er en yderst komplet bil, med fremragende køreegenskaber og udstyr på et niveau, der ikke tidligere er set i denne klasse, som nu er tilgængeligt for almindelige mennesker.
Jaguar XE er bygget rigtigt, i perfekt balance, sublime køreegenskaber og en køredynamik i særklasse. Den er den bedst kørende bil i sin klasse, og den ser også ret godt ud.
Mazda CX-3 rammer lige ind i tidens trend, den er velindrettet, kører godt og ser fantastisk ud.
Volvo XC90 er en uendelighed af velfungerende sikkerhedssystemer. Stor applaus. Designet mangler dog lethed og prisen er et handikap.
Audi A4 er fornyet og tilbyder udstyr, der ikke tidligere er set i denne klasse. Helhedsindtrykket af bilen er godt, men nyhederne ikke så markante at de retfærdiggør titlen som Årets Bil. VW-skandalen spøger også i baggrunden, for en Audi er ikke kun den konkrete bil, men også det ry og image, der følger med.
***
Frederik Thorstensen Frey, Bilmagasinet mm: 
Jeg har været begejstret for den nye Opel Astra, siden jeg kørte den første gang i september. Den nye og lettere konstruktion parret med klassens måske bedste 3-cylindrede benzinmotor giver en utrolig velkørende og dynamisk bil, og dét tæller højt i min bog.
Jaguar XE kommer ind fra højre med hverdags-dynamik i en grad, der bør få konkurrenterne til at overveje deres prioriteringer. Stil og køreglæde gør det op for en lidt trist og grov dieselmotor.
Mazda CX-3 byder på en fin samlet pakke, hvor god mekanik, fornuftige priser og dynamiske køreegenskaber gør sig særligt bemærket.
***
Thomas André Petersen, Nordsjællands Bilmagasin: 
Årets Bil er efter min vurdering en bil, der favner bredt. Selv om XC90, A4 og XE alle frister, så er det de to billigste, som med deres umiddelbare køreegenskaber får de største point fra mig.
Jeg har Astra som vinder, fordi den markerer det største fremskridt for nye biler lige nu med sine kraftigt forbedrede køreegenskaber, et stærkt motorprogram og ny teknologi. Den effektive 1.0 Turbo-motor med 105 hk er noget så usædvanligt som en decideret attraktiv indgangsmodel, og OnStar er sikkerhedsudstyr kombineret med hverdags-bekvemmelighed.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings