Opel Astra gør op med det kedelige

Den nuværende Astra er en ganske almindelig pæn bil, ikke dynamisk, ikke noget man vender sig om efter.

Men nu smider Opel en Astra på gaden, der gør op med det kedelige!

Det ses tydeligt på de billeder, Opel netop har frigivet.

Nu er der kant, dynamik og her kommer jeg stil over Astra.

Bilen får verdenspremiere på den internationale biludstilling i Frankfurt i begyndelsen af september.

Det er i god tid, Opel er ude, men når man har noget flot at vise frem, kan det være svært at holde kortene tæt inde til kroppen.

Der er på alle måder tale om en helt ny bil.

Den er skabt på en helt ny letvægtskonstruktion, der har reduceret bilens vægt med op til 200 kilo afhængig af variant sammenlignet med den nuværende model.

Vægtbesparelsen vil uanset variant altid være mindst 120 kilo.

En række nye motorer får debut i Astra. Blandt andet en 1,0T med 105 hk og en 1,4T med 145 hk.

Motorprogrammet bliver kun benzin- og dieselmotorer af nyeste generation, der både er lettere, mere dynamisk og brændstofbesparende.

Den ny Astra ser mindre ud end den nuværende og er det faktisk også.

Med en totallængde på 437 cm er den næsten fem centimeter kortere, og akselafstanden er også et par centimeter kortere end den nuværende.

På trods af det er pladsforholdene i kabinen forbedret med bedre plads til både hoved og knæ ved bagsædet.

Aerodynamisk kan Astra prale af en luftmodstandskoefficient under 0,30 cW.

Astra bliver den første bil i segmentet med mulighed for intelligente LED- forlygter, hvor bilen konstant kører med langt lys om natten uden for byerne uden risiko for at blænde modkørende.

På komfortsiden kan den nye Astra blandt andet udstyres med varme i bagsædet og forsæde med massagefunktion, ventilation og mulighed for at justere bredden af sædet.

Astra har en omfattende liste af sikkerhedsudstyr blandt andet skiltegenkendelse, vognbaneassistent, alarm ved kollisionsrisiko med automatisk opbremsning, fartbegrænser og parkeringsassistance, hvor bilen automatisk parkerer uden at føreren behøver dreje rattet samt blindvinkelalarm, hvor føreren advares mod biler og cykler i den blinde vinkel inden for en tre meters radius af bilen.

Elektronikken længe leve!

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar