Pas på med chiptuning

Nyheds-update: Pas på med chiptuning

I forbindelse med en generel opdatering af reglerne om chiptuning indføres et forbud mod at udføre chiptuning, såfremt det motordrevne køretøj efter udførelsen ikke kan opfylde bestemmelserne om luftforurening i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr.

Forbuddet skaber således en sammenhæng mellem reglerne om salg/markedsføring og selve udførelsen.

Færdselsstyrelsen fastholder og præciserer forbuddet mod salg og markedsføring af chiptuningsudstyr, hvor chiptuningsudstyret medfører, at et køretøj efter udført chiptuning ikke opfylder bestemmelserne om luftforurening.

Der indføres en enkelt undtagelse til forbuddet, da styrelsen har vurderet, at det er nødvendigt for branchen at kunne sælge og markedsføre chiptuningsudstyr til motordrevne køretøjer beregnet til motorløb. Salg af chiptuningsudstyr til motordrevne køretøjer, som er beregnet til motorløb, er betinget af udfyldelse af en tro- og love-erklæring, der skal opbevares hos sælger og på forlangende forevises for Færdselsstyrelsen.

De amerikanske myndigheder har indledt en granskning af et særligt system i Tesla Model S.

Det sker, efter at en Tesla-bilist har mistet livet i en ulykke, hvor personen havde aktiveret elbilens såkaldt autopilotsystem.

Når det er aktiveret, kan bilen selv skifte kørebane, holde øje med hastighed og bremse. Føreren af bilen skal selv slå systemet til og fortsætte med at holde hænderne på rattet og foden ved speeder og bremse.

Tesla kalder ulykken “tragisk”. Firmaet understreger, at det er den første dødsulykke med autopiloten aktiveret. Ifølge selskabet er der blevet kørt over 130 millioner miles (209 millioner kilometer) uden dødsulykker.

….

Der et nu op til leasinggiver og leasingtager at aftale nye antal kilometer for leasingbilen, hvis blot det præciseres, hvad der er aftalt af antal kilometer, pris herfor m.v. Det betyder, at en leasingtager blot kan kontakte leasinggiver og få et tilbud ud fra sin nye situation, uden at det skal via SKAT til individuel godkendelse, nummerplader skal af og på igen.

..

En landsdækkende informationskampagne ”vaskbilmedomtanke.nu” gør opmærksom på, at bilvask hjemme i indkørslen eller ved fortovskanten er skadelig for miljøet, fordi vaskevandet med indhold af blandt andet olie og tungmetaller løber direkte ned i jorden eller ud i kloakken.

Budskabet er, at man af hensyn til miljøet ikke bør vaske bilen hjemme.

Nu viser en meningsmåling foretaget af Epinion for Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation (BFR), at kampagnens budskab bakkes op af 53 procent af deltagerne i undersøgelsen.

Omkring 500.000 danskere ejer en trailer, og de må nu, med en Tempo 100-godkendelse, køre 100 km/t på motorvejen i stedet for 80 km/t. På motortrafikveje og landeveje bliver hastighedsgrænsen hævet med 10 km/t til henholdsvis 90 og 80 km/t.

En stor del af havetrailer-folket kan dog ikke få godkendt deres trailere til Tempo 100 Danmark kørsel, da deres havetrailere på under 500 kg. som regel ikke har bremser. Det betyder, at køretøjet skal veje min. 1.667 kilo for at må trække traileren.

“En Tempo 100-godkendelse tager 30 minutter at få og koster 399 kroner. Dertil kommer udgiften til registreringssynet på havetraileren,” siger Per V. Rasmussen, adm. direktør hos Applus Bilsyn.

Danske dieselbilejere, der er berørt af den såkaldte VW-skandale, behøver i første omgang ikke været bekymret for den varslede opdatering af bilernes software. Opdateringen, der i Danmark bliver obligatorisk, påvirker nemlig ikke bilens brændstofforbrug, ydeevne eller udledning af emissioner negativt.

Det viser en test, de europæiske bilklubbers paraplyorganisation FIA, som FDM er en del af, netop har foretaget.

I alt fire biler, en VW Golf og tre forskellige udgaver af Audi A4 Avant, alle med VW-koncernens 2.0 TDI motor, er blevet testet før og efter opdateringen af bilernes motorstyring med den softwareløsning, VW-koncernen tidligere har fået godkendt af de tyske myndigheder.

Kia motors er blevet førende i branchen indenfor design, kvalitet og teknologi, og mærket har i dag opnået et nyt historisk højdepunkt, da J.D. Power kårede KIA som det højest scorende mærke ud af i alt 33 mærker i USA i 2016-udgaven af Initial Quality Study.

Det er første gang i 27 år, at et ikke-premiummærke har indtaget førstepladsen, og KIAs vej mod topplaceringen blev banet af fremragende præstationer fra Sportage og Soul, mens Rio, Forte og Sorento alle endte blandt de tre bedste i deres respektive segmenter.

Udnævnelsen af KIA som bedste kvalitetsbrand i den amerikanske analyse kommer bare få uger efter, at mærkets europæiske bestseller; Sportage har gennemgået det tyske magasin Auto Motor und Sports omfattende 2-års test af driftssikkerheden uden en eneste fejl.

 

 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar