Ny teknologi i vinterdækkene

Nu er det slut med at bekymre sig om reservehjulet bagi, som måske er mørnet væk og slut med at bøvle med et lappekit, der alligevel kun virker på små huller. 

Bridgestone har udviklet en banebrydende ny teknologi, DriveGuard, som nu er implementeret i de fleste af dækproducentens dæk, klar til den nye vintersæson.  

DriveGuard-teknologien gør, at du kan klare en punktering og fortsætte kørslen uforstyrret i 80 km med 80 km i timen. 

Gennem Bridgestones eget patenterede højteknologiske kølefinne-design omfordeler DriveGuard-teknologien varme og friktion efter en punktering. Dæksiderne er forstærkede og ekstremt modstandsdygtige, så du ubesværet kan køre videre efter en punktering uden at miste kontrollen over bilen, indtil det er sikkert og belejligt at skifte eller reparere dækket. 

“Normalt er det varmeudvikling, der får et dæk til at nedbrydes. Hvis man punkterer, vil dækket falde sammen og varmeudviklingen være massiv. Den nyudviklede gummi i DriveGuard-teknologien er mere modstandsdygtig over for høje temperaturer. Det betyder, at dækket kan udføres med tyndere dæksider end normalt, og det giver mindre støj og bedre komfort,” fortæller Jesper Sørensen, teknisk chef hos Bridgestone. 

Mønsteret i vinterdækket er udviklet med “skæve” riller, som giver det en fremragende trækkraft i sne, god stabilitet og dynamisk håndtering. De afrundede og pileformede mønsterblokke modvirker akvaplaning, og den særlige gummiblanding sikrer en kort bremselængde. 

“Bridgestone har udviklet Run Flat dæk til originalmontering siden 80’erne, og med DriveGuard-teknologien har vi fundet løsninger på de ulemper, der var ved tidligere generationer af Run Flat dæk,” ” siger Jesper Sørensen. 

DriveGuard-teknologien giver en generelt forhøjet trafiksikkerhed, både fordi bilisterne bevarer kontrollen over bilen, hvis de punkterer, og fordi de slipper for at skifte dæk i vejsiden, noget der kan føre til farlige situationer. Og oveni det, så koster Bridgestone dæk med DriveGuard-teknologi kun en brøkdel mere end et standarddæk.

FAKTABOKS: 

Sådan virker DriveGuard-teknologien:

Mobilitet ved lavt dæktryk
– Optimeret og forstærket dækside, der kan bære køretøjets vægt ved pludseligt tab af dæktryk. Bilisten bevarer kontrol over bilen, og turen kan fortsætte sikkert i indtil 80 km ved op til 80 km/t
– Avancerede polyester-karkassetråde, som er modstandsdygtige over for varme, forbedrer dækkets holdbarhed
– Nano Pro-Tech, en gummiblanding der reducerer intern friktion mellem kulstof-molekylerne, mindsker varmeopbygning i dæksiden, så den bedre bevarer sin form 
– High tech kølefinne-design leder ekstra varme væk fra dækket. Det beskytter dækket og forbedrer dets holdbarhed og sikkerhed.

Vådvejskontrol 
– Mange sipes og optimeret fordeling af riller i den centrale del af mønsteret, forhindrer akvaplaning
– Forbundne skulderblokke giver en optimeret fordeling af kontaktfladetryk og giver fremragende svingegenskaber
– Compound med silica-indhold og nano pro-tech teknologi reducerer bremselængden.

Komfort
– Ny karkassestruktur absorberer vejens ujævnheder bedre
– Gummiindlæg i dæksiden er dimensioneret bedre
– Lavere vægt
– Komforten er lige så god som med konventionelle dæk, fordi de ikke er stive.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment