Ny Mazda 3 med genial motor

Stilfulde former, luksuriøst interiør, genial motor og mild hybrid-teknologi. 

Det er nogle af overskrifterne på den ny Mazda 3, der i går blev præsenteret på Los Angeles Auto Show. 

Vi har tidligere vist fotos af den ny japaner i Golf-klassen, og de har vist sig at være de samme, som Mazda nu officielt har sendt ud.

Mazda 3 fås som hatchback, dynamisk, og som sedan, elegant. I Danmark bliver det den dynamiske stil, der bliver eftertragtet, mens sedan’en næppe kommer til at spille en rolle, hvis den i det hele taget kommer hertil. 

Den ny 3’er har med sin lange front og korte runde bagende en unik stil, og i kabinen er den meget mere elegant end forgængeren. Instrumenteringen er mere horisontalt og med nogle af betjeningsfunktionerne flyttet tættere på føreren. 

I midten ses en ny 8,8 tommer skærm med lettere betjening end tidligere og ny sæder giver mere støtte og hvile til kroppen. 

I motorrummet kommer til at ligge Mazda’s ny Skyactive-X-motor, der udnytter fordelene ved dieselmotoren i en benzinmotor. Brændstof-luftblandingen tændes ved høj kompression, ligesom i en dieselmotor.

Mazda oplyser, at kombinationen af mild hybrid og motorer med kompressionstænding vil give omkring 30 pct. lavere brændstofforbrug sammenlignet med den Skyactive-G benzinmotor, der ligger i den nuværende Mazda 3.  

Skyactive-Xe-motoren vil arbejde sammen med et 24V mild hybrid-system, der indsamler energi, når køretøjets bremser, og som kan give et elektrisk boost under acceleration. Men træk på to eller fire hjul.

Den revolutionerende motor kommer først i bilen efter sommerferien næste år, så indtil da er det en opdateret Skyactiv-G mild hybrid, der skal trække læsset. 

Udover nyheder om motoren kan den ny Mazda 3 også byde på en række standardmonterede hjælpesystemer som automatisk nødbremse med fodgængergodkendelse og adaptive fartpilot, mens et system, der overvåger førerens øjenbevægelser og advarer, hvis det ser tegn på træthed, og automatiske opkald til redningstjeneste i tilfælde af uheld, skal tilkøbes. 

Det skal også Cruise & Traffic Support-systemet, der har evnen til at betjene acceleratoren, bremsen og styringen og front cross-trafikalarm, der kan forhindre kollisioner i blinde kryds.

 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar