KIA klar med elektrisk Niro

Ny KIA elbil med lang rækkevidde

KIA Motors har netop præsenteret sin ny rene elbil, Niro EV, på den internationale biludstilling i Busan i Korea.  

Og den danske KIA-importør forventer at kunne få de første Niro EV på danske plader i december 2018. 

I Europa vil Niro EV være udstyret med en kraftig 64 kWh litium-polymer-batteripakke, der giver en rækkevidde på over 450 km på en enkelt opladning. 

Med en 100 kW-lynoplader tager det 54 min. at lade Niro EV’s batteri til 80 pct. 

En billigere version med en 39,2 kWh-litium-polymer-batteripakke giver en rækkevidde på op til 300 km på en enkelt opladning. 

Den batteristærkeste har en 204 hk stærke elmotor, der overfører kræfterne til forhjulene og har et drejningsmomentet på 395 Nm, som er tilgængeligt fra start. Det gør Niro EV i stand til at accelerere fra 0-100 km/h på kun 7,8 sek.  

Batteripakken er placeret lavt under bilens bagagerumsbund, så crossoveren har et tyngdepunkt, som er det samme som i en sedan eller en hatchback. 

Niro EV, som er designet på KIAs designcentre i Californien og Namyang i Korea og viser, at elbilskøberne med deres ønske om større effektivitet på vejen ikke behøver at give køb på et følelsesmæssigt design eller crossover-alsidigheden.  

Kabinen i Niro EV, som blev fremvist for første gang i dag, adskiller sig fra de øvrige Niro-modeller med en række nye features og designelementer. Instrumentpanelet har ny lyseblå dekorelementer, der matcher de udvendige designdetaljer, og midterkonsollens design er blevet forenklet for at give plads til bilens shift by wire gearskift – KIAs første gearknop med drejefunktion. 

Da Niro første gang blev lanceret i 2016, var den nye platform udviklet til at kunne anvendes til forskellige avancerede drivlinjer. Med sin batteridrevne elektriske drivlinje byder Niro EV nu på større praktisk anvendelighed og alsidighed end mange andre elbiler. 

Interessen for Niro EV er stor i både Sverige og Norge, hvor 2.000 personer har indbetalt et depositum på 7.700 norske kroner for at blive de første ejere af det miljøvenlige køretøj. 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar