Ny BMW 1-serie med forhjulstræk

Afsløringen af den ny BMW 1-serie har fået bimmer-entusiaster til tasterne på de sociale medier. 

Det er specielt BMWs beslutning om at flytte trækket fra baghjulene til forhjulene, der er faldet mange for brystet, men også designet bliver diskuteret flittigt. Meningerne er, at udstrålingen er for lidt BMW og for meget et andet mærke. 

Men måske kan denne BMW M135i xDrive (billedet), der er spækket med frække designmæssige og tekniske detaljer, bløde lidt op på kritikken. 

Den er med en muskuløs firecylindrede motor med 306 hestekræfter, et nyudviklet mekanisk differentiale samt Launch Control. M sportsstyring og M sportsbremser er standard på 120d xDrive og  M135i xDrive. 

Det med forhjulstrækket betyder næppe noget for de fleste, men ombygningen gør, at der er mere plads i kabinen, især på bagsædet. Knæpladsen er vokset med 3,3 cm og albuepladsen med 1,3 cm. Pladsen til albuen er foran vokset med hele 4,2 cm. 

1-serien længde er fem mm kortere end forgængeren, marginalt må man sige, til gengæld er den 3,4 cm bredere og 1,3 cm højere. Akselafstanden er to cm kortere og er nu 267 cm. 

Bagagerummet er på 380 liter, hvilket er 20 liter mere end forgængeren. Hvis bagsæderne lægges ned, er bagagepladsen 1200 liter. 

Der kan vælges mellem to benzinmotorer og tre dieselmotorer: BMW 118i med 140 hk, BMW M135i xDrive med 306 hk, BMW 116d med 116 hk, BMW 118d med 150 hk samt BMW 120d xDrive med 190 hk. 

Der er solgt 12.000 BMW 1-serien siden lanceringen i 2014. Den nyeste version kommer hertil i september. 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment