Ny avanceret gearkasse

En ny gearkasse udviklet af Hyundai/KIA til hybridmodeller giver 30 pct. hurtigere skiftetider mere køreglæde og forbedret brændstoføkonomi. 

Med Active Shift Control (ASC)-gearkasseteknologi optimerer gearskifteeffektiviteten ved at overvåge gearskiftene 500 gange pr. sekund, hvorved gearkassens omdrejningshastighed tilpasses præcist, så der opnås et hurtigere gearskifte. 

Den nye teknologi vil få debut i en kommende Hyundai model og vil efterfølgende også blive implementeret i kommende KIA hybrid- og plug-in hybridmodeller. 

Konventionelle hybridbiler anvender ikke momentomformere til at opnå yderligere forbedringer af brændstoføkonomien – traditionelt set er momentomformere nemlig skyld i et energitab i kraftoverførings-processen. Selvom hybrid-transmissionssystemer er brændstoføkonomiske, kræver de ofte længere gearskiftetider for at sikre jævne gearskift.  

Ved hjælp af ASC-teknologien kan hybridbilens elmotor overtage styringen i forbindelse med gearskift ved at anvende ny software i Hybrid Control enheden (HCU), hvorved problemer med langsomme gearskiftetider reduceres. Via en sensor, som er monteret inde i elmotoren, overvåger Hybrid Control enheden gearkassens omdrejningshastighed 500 gange pr. sekund, hvorved den hurtigt synkroniserer gearkassens omdrejningshastighed med motorens. 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment