in

Nissan skyder med skarpt

Nok se og røre, men ikke køre!

Den ny Nissan Micra viser sig gerne frem, men vi skal vente helt til maj, før vi kan køre en tur i den herhjemme.

Vildmedbiler.dk får er forsmag på, hvad der venter, den 24. Januar, hvor vi skal prøvekøre den i Dobrovnik i Kroatien.

Vi glæder os allerede, for det korte møde med den ny Micra i København forleden skærpede forventningerne.

Det vi så, var en mini med store kvaliteter.

En revolution i forhold til den buttede og kedelige model, den afløser.

Ikke alene designmæssigt, men også størrelsesmæssigt, udstyrsmæssigt og ikke mindst sikkerhedsmæssigt.

Selv i den billigste udgave forventes den at få automatisk nødbremse som standard. Det kan ikke mange biler klassen matche.

Den ny Micra er i modsætning til sine forgængere designet og bygget i Europa, og det er ikke tilfældigt.

For de tidligere modeller blev bygget til også at matche det japanske afgiftssystem, der bl.a. beregnes ud fra bilens bredde. Derfor er de smallere i forhold til europæiske standarder i B-segmentet.

Det vil sige, at den ny model er længere, bredere og lidt lavere. Helt præcist 17 cm længere, syv cm bredere og 6,5 cm lavere. En hel klasse er den vokset.

De større udvendige mål betyder mere indvendig plads, stor rumfølelse, mere albuerum og et større bagagerum.

Det smarte, nogle vil sige frække, design, suppleres fornemt at et frisk og farverigt interiør.

Førerpladsen er behagelig, forholdet mellem sæde, rat og pedaler er forbilledligt, og ure og instrumenter sidder, hvor de skal.

Centralt i instrumentpanelet er placeret en syv tommer centralt skærm, der kan give adgang til audiosystemet, navigation, mobiltelefon med Apple CarPlay.

Det med det farverige skal tages helt bogstaveligt, for den ny Micra ikke alene fås i 10 forskellige lakfarver ude og inde, med forskelligt individualiseringsudstyr er det muligt at konfigurere 125 forskellige varianter.

Det betyder, at du kan få din Micra med helt din egen stil.

Micra kommer i de tre kendte Nissan udstyrsvarianter, Visia, Acenta og den topudstyrede Tekna.

“Vi har endnu ikke udstyrsniveauerne på de forskellige varianter på plads, men forventer at automatisk nødbremse og vognbaneassistent bliver standard,” fortæller Nissan Danmarks pressechef, Ann Strøby.

Holder det, er der fem Euro NCAP stjerner i vente i den kommende crashtest.

Elsker du at høre musik, også når du kører bil, kan topmodellen fås med et avanceret Boose-anlæg med seks højtalere.

Micra 2017 er bygget på samme platform som den ny Renault Clio skal bygges på, og de tre motorvarianter kommer ligeledes fra den franske samarbejdspartner.

De vil sige to 3-cylindrede benzinmotor og en 1,5 liter diesel – motorer vi kun kender for noget godt.

Den ny Nissan skal bygges på Renault-fabrikken i Flins i Frankrig.

Prisen på Micra er endnu ikke forhandlet, men den kommer til at kæmpe mod bl.a. VW Polo og Renault Clio.

 

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings