Nissan Qashqai har den bedste totaløkonomi.

Nissan Qashqai topper på økonomi

Med en kilometerpris på kun 2,32 kr. sætter Nissan Qashqai sig på den totaløkonomiske SUV-trone.

Det kan ingen anden SUV på det danske marked hamle op med, uanset om den har diesel- eller benzinmotor, viser en analyse foretaget af Bilpriser.dk.  

Salget af SUV-biler er vokset markant i de senere år med Nissan Qashqai som den absolutte storsælger. I perioder har Qashqai været Danmarks mest solgte bil, og blev i hele 2017 Danmarks næstmest solgte bil foran en lang række små billigere biler, der plejer at ligge højt oppe på salgslisterne.

Storsalget fortsætter i år, hvor Qashqai i første kvartal blev næstbedst sælgende bil i Danmark. I den p.t. senest opgjorte måned april solgte den næsten dobbelt så meget som næstbedst sælgende SUV – Peugeot 3008. Bemærkelsesværdigt ikke mindst i betragtning af at Qashqai-modellen i sin grundform stammer fra 2007.

I dieselsegmentet indtager Renault Kadjar med identisk Renault-maskine andenpladsen med en kilometerpris på 2,38 kr., hvilket er præcist den samme kilometerpris som billigste benzin-SUV, VW T-Roc.

Qashqai og T-Roc har konkurrencedygtige købspriser til fælles. Dog med en anelse højere pris for T-Roc., der også er lidt dyrere i indkøb end nummer to og tre på listen over SUV-biler med benzinmotor.

Når den flotte og velkørende- men ikke særligt store VW – alligevel vinder benzin-duellen skyldes det en velkendt VW-kvalitet: Lavt værditab. Ingen anden SUV på det danske marked – benzin eller diesel – nøjes med at afskrive 101.793 kr. på fire år med i alt 80.000 kørte kilometer.

Bilprisers Chefanalytiker, Niels Grøftehauge, mener, at der ud over den meget konkurrencedygtige pris, især er et forhold, der giver Qashqai vind i sejlene.

“Som vi så ofte før har set, er det de første på banen, der henter guldet. Nissan Qashqai opfandt så at sige klassen for smarte mellemstore SUV-biler. Den blev en øjeblikkelig succes, og derefter har ingen anden SUV kunnet indhente den,” siger Niels Grøftehauge. 
 
For VW T-ROCs vedkommende peger Grøftehauge på prisen som en vigtig faktor for den gode totaløkonomi.

“VWs produkter plejer at ligge i et højere prislag end konkurrenternes, men T-ROC er kun marginalt dyrere end Qashqai og billigere end alle andre tyske SUV-biler. Også billigere end VW-koncernens SUV-modeller fra Skoda, Seat og Audi. Derfor den beskedne afskrivning og den gode totaløkonomi,” siger Niels Grøftehauge. 
 
Hos Nissan oplyser Svend Flintø, at der er tæt løb mellem salget af benzin- og dieseldrevne Qashqai-udgaver. Dog med opadgående salgstendens for benzinmodellerne. Prisen er nøjagtigt den samme uanset drivstof.

Den franske Renault-koncern og japanske Nissan arbejder tæt sammen, og der er præcis samme motor i Nissan Qashqai og Renault Kadjar. Sidstnævnte indtager andenpladsen for de dieseldrevne SUV-biler.

Renault Kadjar og Nissan Qashqai præsterer også præcis samme forbrugstal. Når der alligevel er en god hundredekroneseddel om måneden sparet ved at ved at vælge Qashqai hænger det samme med en lidt lavere værditab. Over fire år er der knap 4.000 kr. sparet på denne post.

13 af duellanterne i undersøgelsen fås med både diesel og benzinmotor. Otte præsterer bedste totaløkonomi i dieselkonfiguration. I gennemsnit koster hver diesel-kilometer 3,01 kr. Gennemsnitsprisen for de 12 benzinudgaver er 3,03 kr. pr. kilometer. I genemsnit er der således kun meget lille forskel på totaløkonomien for en diesel og en benzinudgave i SUV-segmentet.

Herunder ses kilometerpriser for de ialt 28 modeller. Hele analysen med alle væsentlige mellemregninger kan ses på linket nedenfor.

Totaløkonomi – pris pr. kilometer for 12 SUV-modeller med dieselmotor:

1. Nissan Qashqai 1.5 dCi Visia 110 hk købspris 238.970 kr.: 2,32 kr.

2. Renault KADJAR 1.5 dCi 110 Life St. car 110 hk købspris 247.880 kr: 2,38 kr.

3. Audi Q2 1.6 TDI 5d 6g 116 hk købspris 293.641 kr.: 2,70 kr.

4. VW T-ROC 1.6 TDI SCR Style St. car 115hk købspris 282.976 kr: 2,76 kr.

5. Audi Q3 2.0 TDI Ultra Limited Edition St. car. 116 hk købspris 328.973 kr.: 2,94 kr.

6. Seat Ateca 1.6 TDI Style St. car 5d 6g 115hk købspris 303.170 kr.: 3,01 kr.

7. Ford Kuga 1.5 TDCI Titanium St. car 120hk købspris 302.770 kr.: 3,04 kr.

9. Kia Sportage 1.7 Advance St. car 115hk købspris 303.979 kr.: 3,11 kr.

10. Peugeot 3008 1.5 BlueHDI Allure St. car 130hk købspris 332.990 kr.: 3,16 kr.

11. Peugeot 5008 1.5 BlueHDI Active St. car 130hk købspris 338.990 kr: 3,23 kr.

12. Opel Grandland X 1.6 Innovation 120hk købspris 333.980kr.: 3,26 kr.

13. Skoda Karoq 1.6 TDI Style St. car 115hk købspris 342.980 kr.: 3,34 kr.

14. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI SCR Trendline St. car 115hk købspris 347.975 kr.: 3,34 kr.
15. Hyundai Tucson 1.7 CRDI Trend St. car 115hk købspris 353.975 kr.: 3,56

(Hyundai Tucson er medtaget i en dyrere udstyrsversion). 

Totaløkonomi – pris pr. kilometer for SUV-modeller med benzinmotor:

1. Volkswagen T-ROC 1.0 TSI City St. car 115hk købspris 243.970 kr.: 2,38 kr.

2. Renault KADJAR 1.2 TCE Life St. car 130hk løbspris 238.880 kr.: 2,56 kr.

3. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Visia 115hk købspris 238.970 kr. : 2,57 kr.

4. Seat Ateca 1.0 TSI Reference St. car 115 hk købspris 253.880 kr.: 2,70 kr.

5. Peugeot 3008 1.2 e-THP Strike St. car 130hk købspris 278.990 kr.: 2,72 kr.

6. Audi Q2 1.0 TFSI 116hk købspris: 290.257 kr.: 2,74 kr.

7. Opel Grandland X 1.2 Turbo Enjoy St. car 130 hk købspris 288.980 kr.: 3,01 kr.

8. Audi Q3 1.4 TFSI CoD Ultra Limited Edition købspris 150hk 328.972 kr. : 3,05 kr.

9. Ford Kuga 1.5 EcoBoost Trend St. car 120hk købspris 289.470 kr.: 3,13 kr.

10. Peugeot 5008 1.2 e-THP Active St. car 130hk købspris 328.990 kr.: 3,17 kr.

11. Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Style St. car 150hk købspris 340.980 kr.: 3,36 kr.

12. Kia Sportage 1.6 Advance St. car 132hk købspris 298.979 kr.: 3,45 kr.

13. Hyundai Tucson 1.6 GDI Trend St. car 132hk købspris 333.975 kr. 3,69 kr.

14. Skoda KODIAQ 1.4 TSI ACT Style DSG 5d Aut. 150hk købspris 395.980 kr.: 3,83 kr.

(Hyundai Tucson er medtaget i en dyrere udstyrsudgave).
 

Kilde: Bilpriser.dk

 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar