Thiim efter VM-sejr; yeeeeha!

Nicki Thiim og Marco Sørensen gjorde rent bord i ved den amerikanske afdeling i GT-verdensmesterskabet, FIA WEC Lone Star 6 Hours på Circuit Of The Americas in Austin. 

De startede fra pole i deres Danetrain Aston Martin Vantage og Nicki Thiim tog det ternede flag efter seks timers neglebidende race med et forspring på bare 4,2 sekunder foran landsmanden Michael Christensen i Porsche. 

Det var Thiim og Sørensen tredje sejr i 2019/20-sæsonen og de udbyggede med sejren på COTA føringen i den samlede stilling. De har nu 109 point, 17 foran Ferrari-kørerne Alessandro Pier Guidi/James Calado, der bare har et forspring på et point til Michael Christensen/Kevin Estre. 

“Nu skal jeg have en øl! Det sidste dobbeltstint i “finalen” var virkelig hårdt. Det var “pedal to the metal”, men vi vandt, yeeeeha,” var de første ord fra Nicki Thiim, da han fik hjelmen og sveden tørret af panden. 

Det blev også et hårdt løb for Michael Christensen, ekstraordinært hårdt, for en syg medkører, Kevin Estre, gjorde, at Porsche-teamet måtte ændre strategi. 

De betød, at den i lørdags nykårede Årets Bilsports-kører i Danmark, skulle sidde i bilen i størstedelen af løbet, og da hvert team kun har 4,5 sæt dæk til rådighed, var det ikke optimalt i forhold til fordelingen af kørerskift. 

Men Michael Christensens evner fornægter sig ikke og trods dæk-udfordringer formåede han at holde Nicki Thiim i stram snor. 

Det var et hårdt løb, men jeg er glad for andenpladsen for Aston Martin var hurtigst i dag, så vi er glade for, at vi alligevel slog en af deres biler. Nu ser vi frem mod næste løb på Sebring, hvor der er ekstra mange point på spil,” sagde Michael efter løbet. 

Jan Magnussen gjorde sammen med Mike Rockenfeller comeback for Corvette Racing i deres ny centermotoriserede C8.R, men de var ude af stand til at udfordre konkurrenterne. 

Det var ret tydeligt, at vi var langt efter konkurrenterne i det her løb, men til gengæld lærte vi en masse nyt om den nye Corvette,” lød det fra Magnussen efter løbet. “Vi manglede helt klart power, men der er også mange andre områder, hvor vi kan forbedre bilen. I et løb som dette har du en chance for at lave ændringer og afprøve forskellige setups undervejs. Vores opgave var at observere, hvad de andre teams gør, hvordan de andre biler opfører sig, hvor de er stærke, og hvor vi selv bliver nødt til at være stærkere.” 

Ferrari fabrikskøreren Nicklas Nielsen kørte vanen tro et flot race i GTAm med omgangstider i topklasse, men han blev vippet af podiet af Project 1 Porsches Matteo Cairoli i løbets afsluttende fase. 

For High Class Racing blev løbet på COTA en stor skuffelse for Kenta Yamashita, Anders Fjordbach og Mark Patterson. De sluttede som nummer syv i LMP2 i deres Oreca. 

 “Det blev ikke det resultat, vi havde håbet på, især efter at have været helt fremme i starten af løbet, men vi kommer stærkere tilbage på Sebring i næste måned,” var Anders Fjordbachs kommentar efter løbet. 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment