Nicki Petersen i Nascar

02/10/2014
1.344 Views

DTC-køreren Nicki Petersen har store ambitioner. Han har set hvordan danske racerkørere er havnet i gode jobs i internationale racerteam de seneste år.

”Hvis de kan, så kan jeg også,” siger han..

Og det ser allerede nu ud til, at vejen er banet for en international karriere.

Han er blevet headhuntet af ejeren af det San Marino-basserede GDL racing til at køre for teamet i den europæiske Nascar-serie.

”Jeg fik en opringning fra teamejeren Gianluca De Lorenzi, søn af Luigi, der har været chefmekaniker for Minardi i Formel 1, og blev bedt om at komme til Italien for at se, hvordan teamet arbejdede under et løb. Her blev jeg tilbudt et sæde i en af teamets biler, og det sagde jeg ja tak til med det samme,” fortæller Nicki Petersen til vildmedbiler.dk..

”Tilbuddet er økonomisk meget fordelagtigt og med opbakning fra et par store danske firmaer, har vi sammensat et tre-årigt projekt, udelukkende med henblik på Nascar.”

GDL Racing har også flere langdistance-Porscher, så går det godt i Nascar, åbner der på sigt måske en vej i den retning.

”Jeg har i denne sæson kikket meget efter gode sæder i Porsche-racere, men de er dyre, så vejen omkring Italien og Nascar, kan vise sig at være den hurtigst – og billigste.”

Vinder Nicki Petersen den europæiske Nascar-serie, får han Nascar-licens og chancen for at vise sit værd i en af support-klasserne i USA. Der køres seks løb i den europæiske Nascar-serie, to på små ovalbaner de andre på baner som Zolder, Valencia og Brands Hatch i England. Løbs-serien starter i april, så Nicki ved endnu ikke om løbene i udlandet falder sammen med DTC, hvor han fortsætter med at køre.

”Måske må jeg melde fra til et enkelt løb herhjemme, men det klarer jeg nok. I DTC må vi jo smide tre afdelinger væk.”

Den første test i Nascar-bilen får Nicki Petersen i januar. Hvor, ved han endnu ikke.
Nascar-serien køres med biler lig med dem, der bruges i DTC. Rørrammebiler med V8-motor og 475 heste.
”Der er lidt forskel, rammen er stivede og så køres der på såkaldte ballondæk,” siger Nicki Petersen.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar