Min bil

Artikler om spændende biler, deres ejere og historien bag.

Send os gerne en mail, hvis du har – eller kender nogen der har en bil og en historie, du mener alle skal have glæde af.


Audi elbil med solceller i glastaget

Audi med solceller i glastaget

Audi vil senere i år præsentere den første el-bil prototype med solceller i panoramaglastaget.  Senere vil vi se solceller i hele tagarealet.  Det er den kinesiske solcellespecialistvirksomhed, Hanergy, der skal integrere de solcellefolier, som produceres af det californiske datterselskab, Alta Devices, i et panoramaglastag.   Den genererede strøm vil løbe ind i bilens ledningsnet og kan eksempelvis forsyne klimaanlægget eller sædevarmen med strøm – et effektivitetselement, som har direkte indvirkning på en elbils rækkevidde. 

Ny revolutionerende motor fra Mazda

Mazda pumper benzin i dieselmotoren

Mazda har udviklet den første serieproducerede benzinmotor, SKYACTIV-X, som benytter sig af kompressionstænding.   Det vil sige, at luft-/benzinblandingen selvantænder, når den komprimeres af stemplerne.  En forbrændingsmetode med navnet ”Spark Controlled Compression Ignitition” løser to problemer, som tidligere har forhindret en serieproduktion af benzinmotorer med kompressionstænding: at maksimere det område, hvor kompressionstænding er mulig samt at opnå en umærkelig overgang mellem kompressionstænding og gnisttænding via et tændrør.  Den ny forbrændingsmotor kombinerer fordelene

Audi får nye modelbetegnelser

Audi ensretter ydelsesbetegnelsen for koncernens modeller på verdensplan. Navnene på modelrækkerne fra Audi A1 til Audi Q7 forbliver uændrede. De hidtidige forskellige typebetegnelser bliver fremover erstattet af globalt anvendte tocifrede talkombinationer. De nye betegnelser afspejler den specifikke ydelse for drivlinjen og gælder både for biler med forbrændingsmotor og for e-tron-modeller med hybrid- og eldrivlinje. Referenceværdierne for de nye typebetegnelser er drivlinjens ydelse i den pågældende model i kilowatt (kW).  Det

Ny banebrydende motor fra VW

Banebrydende ny VW-motor 

VW introducerer en ny TSI-motor i Golf.  En firecylindret turboladet 1,5-liter, der kører på en såkaldt Miller-forbrændingscyklus. Den har en støjsvag motorgang og et kraftigt drejningsmoment fra selv meget lave omdrejninger, hvilket gør det nemmere at opnå en brændstoføkonomisk kørsel.   En 130 hk Golf 1,5 TSI kører – afhængig af model – fra 20,0 til 20,8 km/l, hvilket svarer til at C02-udslip på 104-105 g/km.  1,5 TSI-motoren yder sit maksimale drejningsmoment på 200

Leaf bliver delvis selvkørende

Den elektriske Nissan LEAF bliver udstyret med den nyeste ProPILOT teknologi. Det betyder delvis selvkørende teknologi, hvor bilen kan holde sin vognbane og afstand til forankørende bil på motorvejen. Teknologien aktiveres via tryk på en enkelt knap, som kontrollerer styring, acceleration og nedbremsning i en enkelt vognbane på motorvejen for at aflaste føreren med kørsel i stærk traffik eller ved køkørsel. I løbet af de næste år vil Nissan’s ProPILOT

Kniv gør dine viskerblade som nye

Kniv gør viskerblade som nye

Du kender situationen. Dine viskerblade kan ikke mere holde forruden ren. Eneste udvej er nye og dyre af slagsen. Lige indtil nu. Takket være iværksætterne Adnan Alibegovic and Mario Kronberg på University of Pforzheim. Som billedet viser, så skal Eccocut, som deres opfindelse hedder, bare trækkes hen over viskerbladet. En kniv skærer det slidte gummi af, og Hokus-pokus viskerbladet er som nyt. Eccocut er patenteret og produceres i Tyskland. Der er allerede blevet testet af medier

Den bil kan også blive smart-car

Din bil kan nu blive smart-car 

En helt ny teknologi gør det nu muligt at opgradere stort set hele den danske bilpark. Med Telia Sense Car bliver det muligt for biler helt tilbage fra 2001 at udnytte digitale teknologier, der hidtil kun har været forbeholdt topmodellerne fra verdens allerdyreste bilmærker. Telia Sense Car er en teknologi, der gør det muligt for stort set alle biler i Danmark at blive koblet på internettet. Oven på internetforbindelsen har Telia

Christopher Runges Porsche
ChrisRunge_porsche_02
ChrisRunge_porsche_03
ChrisRunge_porsche_04
ChrisRunge_porsche_05

Chris håndbygger Porscher i en lade

I en lade langt ude på landet i Minnesota, USA, laver den kun 25-årige Chris vintage Porscher. Bygget i hånden. Christopher Runge har fra barnsben haft en dyb facination for Porsche og tysk teknik og design. Han er kun 25 år gammel. I 2011 besluttede han sig for at bygge sin egen efterkrigs-Porsche med håndbygget alu-karosse. I 2012 stod bilen klar. Chris kalder den “The Franfurt Flyer”. Chassiet/rørrammen produceres af en kendt