Ny revolutionerende motor fra Mazda

Mazda pumper benzin i dieselmotoren

30/08/2017
375 Views

Mazda har udviklet den første serieproducerede benzinmotor, SKYACTIV-X, som benytter sig af kompressionstænding.  

Det vil sige, at luft-/benzinblandingen selvantænder, når den komprimeres af stemplerne. 

En forbrændingsmetode med navnet ”Spark Controlled Compression Ignitition” løser to problemer, som tidligere har forhindret en serieproduktion af benzinmotorer med kompressionstænding: at maksimere det område, hvor kompressionstænding er mulig samt at opnå en umærkelig overgang mellem kompressionstænding og gnisttænding via et tændrør. 

Den ny forbrændingsmotor kombinerer fordelene ved en benzin- og en dieselmotor ved at give mindre udslip og samtidig levere mere kraft og acceleration. 

Kompressionstænding og trykladning sammen reducerer brændstofforbruget og gør samtidig motoren mere responsiv og øger drejningsmomentet med 10-30 pct. i sammenligning med dagens SKYACTIV-G benzinmotor.  

Kompressionstænding skaber en super effektiv forbrænding, som forbedrer effektiviteten med 20-30 pct. i sammenligning med dagens benzinmotor SKYACTIV-G og med hele 35-45 pct. i sammenligning med Mazdas benzinmotorer med samme cylindervolumen fra 2008.  

SKYACTIV-X er faktisk lige så eller sågar mere effektiv end Mazdas seneste dieselmotor SKYACTIV-D. 

Med høj effektivitet i et bredere omdrejningsområde og ved flere forskellige belastninger kan udvekslingsforholdene i transmissionen vælges mere frit, og resultatet bliver både lavere brændstofforbrug og bedre præstationer.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar