Løveunge med mere bid i 

20/02/2015
994 Views

Peugeot 208 har fået et nyt look!

Den bedst sælgende bil i miniklassen er blevet klædt på til en intens kamp om købernes gunst med de ny biler i klassen, Opel Corsa, Skoda Fabia, Mazda 2 og Hyundai i20. 2.

Ny i modelprogrammet er en GT Line, der stilmæssigt lægger sig tæt op ad 208 GTI.

Men billigere og lidt mere afdæmpet end denne.

Generelt er den ny 208 peppet op med en ny kofanger og bredere grill, der giver bilen en skarpere og mere muskuløs front.

Nye hjul og baglygter med LED-lys i 3D pynter også.

Det er svært at gennemskue, hvad der er standard i de enkelte modeller, men det ligger fast, at der bliver masser af udstyr at købe til.

Den nye 208 er stadig med den underligere instrumentboks, der sidder over rattet, og som kan være svært at aflæse, når man har rattet trukket helt op.

Jeg har tidligere kaldt det et designkiks, og det står jeg ved!

Den store 7” touchskærm sidder til gengæld lige, hvor den skal, og den er blevet opdateret, så den nu også omfatter MirrorScreen.

Det betyder, at man kan overføre billedet fra sin smartphone til skærmen.

Active City Brake, der automatisk bremser bilen, hvis føreren har overset en forhindring, er standard i flere mikrobiler, men ikke i alle 208.

Det skal købes til.

Løveungen er udstyret med effektive diesel- og benzinmotorer, der alle lever op til Euro 6- standarden og som noget helt nyt, er der mulighed for at udstyre 208 med den nye PSAs EAT6 6-trins automatgearkasse.

Et manuelt gear med elektronisk styrede skiftearme.

I 208 i en forbedret udgave.

Og tak for det!

Alle BlueHDi-motorerne har en CO2-udledning på under 95 g/km og 208 1.6 BlueHDi med 100 hk tegner sig endda for en rekord med et udslip på kun 79 g/km.

De tre-cylindrede PureTech benzinmotorer bliver i forbindelse med lanceringen af den ny 208 udvidet med en 1.2 turboladet PureTech motor med en ydelse på 110 hk.

Et spændende lille kraftværk.

Med PureTech og BlueHDi-motorer kan den ny 208 kører op til 33,3 km/l.

Det gør den sammen med søstermodellen Citroën C3, til klassens mest brændstoføkonomiske bil.

Guf for pendlerne!

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment