Le Mans 2016

Le Mans på godt og ondt

Årets Le Mans levede helt op til forventningerne.

Spænding, drama, gråd, tårer, jubel, vi fik det hele serveret på 24 timer.

Flat-out race fra start til mål, i hvert fald til der manglede tre-et-halvt minut, hvor Le Mans viste sig fra sin mest ubarmhjertige side.

Den førende Toyota døde, så at sige, og Porsche kunne gentage sejren fra sidste år.

Synd er normalt ikke noget man bruger i motorsport, men det Toyota oplevede, var sku’ synd.

Selv konkurrenterne var ude med trøstende ord.

Hvad der gik galt for Toyota kort før omgangen, der skulle have været kørt med hyldest fra tilskuere og flagdommere, har de ikke meldt ud.

Der gættes på mangel på benzin, men det får vi forhåbentlig snart et svar på.

Toyota var sidste år dårligt forberedt til Le Mans, og blev derfor helt klædt af, men i år havde de den bedste bil på banen.

Godt matchet af Porsche, mens Audi har totalt på hælene. De blev ganske vist nummer tre, men var mange omgange efter.

Det lignede ikke Audi flere gange skulle have bilerne ind i pitgaragen.

Med efter de tæv, de fik af Toyota og Porsche, bliver der noget at tale om, når de mødes for at evaluere løbet.

Det gør der også hos Porsche, når indsatsen i GTE Pro-klassen skal snakkes igennem.

Her gik det nemlig helt galt. De to amerikanske 911 RSR udgik tidligt i løbet, og Michael Christensens Dempsey Proton Racings 911 RSR havde slet ikke speeden.

Det må Porsche kunne gøre bedre, og de er da også allerede ved at gøre sig klar til næste år. De første tests er kørt med den ny RSR, som Team Manthey Racing står for udviklingen af.

Forhåbentlig Michael Christensen som chauffør på den ene i WRC.

Young Driver Aston Martin-raceren med Nicki Thiim, Marco Sørensen og englænderen Darren Turner kørte et flot løb og sluttede på en godkendt femtepladsen i GTE Pro.

Men som teamejer Jan Struve indrømmede under løbet, så var bilen ikke hurtig nok til at kunne matche Ford og Ferrari.

Han fortalte også, at der allerede nu bygges på en ny bil, men hvornår den er klar løb, kunne han ikke melde noget ud om.

Den nuværende model må køre et år mere, men jeg tror ikke Jan Struve vil poste penge i et nyt Le Mans med den bil.

Corvette var hurtigst i den officielle test, og der var naturligt stillet store forventninger til Jan Magnussen og co., men i denne weekend kunne de slet ikke få fart i bilen og måtte rejse skuffet hjem.

Der bliver også noget at tænke på for Corvette, hvis de vil tage kampen op med Ford og Ferrari næste år, hvor Jan Magnussen også kører for teamet.

GTE Pro var præget af masser af ballade, både før og efter løbet fordi Porsche, Aston Martin og Corvette mente, at AOC havde været lidt for flinke ved de to mærker i deres Balance of Performance-justering.

Det blev ændret, men lige lidt hjalp det. Ford og Ferrari var aldeles suveræne med deres ny biler, der er bygget til racing og med V6 turbo-motorer.

Formula Racing debuterede i GTE Am med deres Ferrari 458 Italia, og med en sjetteplads kan de næppe være utilfredse.

Løbet startede nemlig med en katastrofe. På grund af en mekanikerfejl tabte de et hjul og mange omgange.

Det må bare ikke ske!

Men der andre ting, der skal snakkes igennem, hvis teamet skulle få en ny chance i verdens mest profilerede motorløb.

Christina Nielsen var tilsyneladende ikke i sin komfort-zone på Le Mans, men det var ikke smart af teamets bedste kører, Mikkel Mac, at kritisere hende for åben Tv-skærm.

Han beklagede efterfølgende, men da var skaden sket.

Den tidligere Le Mans-vinder, DTC-køreren Casper Elgaard, var ikke vildt imponeret af Formula Racing, som han mente ikke var forberedt godt nok på Le Mans-opgaven.

Men de tre debutanter fik deres Le Mans-debut, og det kan vise sig at føre mere med sig, specielt vil Mikkel Mac være interessant for andre team.

Han kan noget med rat og pedaler!

De fjerde dansker i GTE Pro, David Heinemeiner Hansson fik en flot GT-debut på Le Mans. Han har tidligere kørt LMP2, men skiftede til denne sæson til en lukket Porsche 911 RSR og WEC.

Heinemeiner Hansson og han to medkørere var længe på førstepladsen, takket være danskeren flotte kørsel om natten, men mistede både føringen og andenpladsen inden det ternede flag faldt.

På podiet kom de dog. Som eneste dansker.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment