Her er en af de ny Le Mans topklasse-racere

Le Mans afslører ny topklasse

“Super Sportscar”, “GTPrototype”, “Le Mans Supercars”, “Le Mans Hypercars”.

Det er nogle af de navne, der i spil til den ny topklasse på Le Mans. Afløseren for LMP1. 

Le Mans-organisationen, ACO, og FIA vil lægge valget af navn ud til afstemning mellem dig, mig alle andre Le Mans-fans. 

Bilerne, der skal afløse LMP1’erne, bliver bilproducenternes hypercars, supercars, luxury GTs eller concept cars”, og klassen får debut i WEC i 2020 og på Le Mans i juni 2021. 

Designet på de ny topklasse-raceren vil være fri, det samme vil motor-arkitekturen og antallet af cylindre, turbo eller ikke turbo. 

Producenterne har også fuld “råderet” over aerodynamikken, der for det meste skal genereres fra bunden af bilerne. 

Bilerne vil få en tilladt vægt på 980 kg. 

De ny spændende racerbiler, der skal få bilfabrikker til igen at interessere sig for Le Mans og WEC, forventes omkostningsmæssigt at blive en fjerdedel af det nuværende LMP1-budget, det vil sige omkring 30-35 mio. dollars for et to-bil-program. 

Omkostningerne vil blive kontrolleret med en ny homologering-procedure og et teknisk reglement, der “naturligt” holder budgetterne i ave. 

Den ny topklasse vil blive kørt i fem sæsoner for at gøre det interessant for bilfabrikkerne at være med. 

Bilerne fortsætter med at være “powered by hybrid” med en enkelt KERS-unit i fronten af de firehjulstrukne biler, og man forventer tomgangstider omkring 3.20. Hurtigste tid ved kvalifikationen onsdag blev sat af Toyota med 3.17 min.  

De ny racere vil have to sæder, større cockpit end de nuværende LMP1’ere, en bredere forrude og en taglinje, der er en del af gadebilens taglinje. 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar