KIA klar med diesel mild-hybrid

KIA klar med diesel-hybrid

Dieselmotoren er langt fra død. 

Denne klare udmelding kommer fra KIA. 

Og beviset ser vi til efteråret, hvor den europæiske koreaner præsenterer en 48 V diesel mild-hybrid drivlinje i den faceliftede KIA Sportage 

Den ny ”EcoDynamics+”-drivlinje reducerer CO2-emissionerne ved at supplere accelerationen med elektrisk ydelse fra et 48 V-batteri og forlænger forbrændingsmotorens tid i tomgang ved hjælp af en mild-hybrid startergenerator. 

De kompakte teknologier betyder, at teknologien kan integreres i eksisterende bil- og drivlinjekonstruktioner, uden at det går ud over de praktiske egenskaber eller designet.  

KIA Sportage bliver den første model med den nye EcoDynamics+ diesel mild-hybrid drivlinje, den næste bliver tredje generation af KIA Ceed i 2019.

Drivlinjen er udviklet til at gøre forbrændingsmotorerne mere effektive under kørsel ved hjælp af elektricitet, der leveres og genindvindes, uden at føreren bemærker det. 

I indstillingen ”motor” leverer batteriet elektricitet under acceleration og tilfører dermed ekstra drejningsmoment til motoren, hvilket kortvarigt forbedrer præstationerne under hård acceleration eller reducerer motorbelastningen under let acceleration.  

Ved deceleration, kørsel ned ad bakke eller kørsel frem mod et lyskryds skifter MHSG til indstillingen ”generator”, hvor der genindvindes energi via krumtapakslen, så batteriet oplades, mens man kører. 

Systemet styres af en avanceret elektronisk styreenhed, som beregner den mest effektive anvendelse af den tilgængelige energi og tilpasser systemet derefter under hensyntagen til den resterende strøm i bilens batterier. 

Batteriydelsen kan også anvendes til en ny start-stop-funktion, mens bilen er i bevægelse. Hvis batteriet er tilstrækkeligt opladt, standses forbrændingsmotoren automatisk ved deceleration i gear og ved opbremsning. Derefter kan MHSG diskret starte motoren igen – i alle situationer – hvis føreren træder på speederen. 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar