Jaguar på rov!

13/09/2014
1.477 Views

Den ny Jaguar XE er klar til at slå kløerne i Audi A4, Mercedes C-klasse og BMW 3-serie.

Jaguars topledelse var helt klar i spyttet, da de præsenterede den ny XE ved et storstilet arrangement i Earls Court i London.
”Vi vil skabe den bedst kørende bil i klassen,” rungede det ud i højtalerne.

Jaguar XE er på størrelse med Audi A4, Mercedes C-klasse og BMW 3-serie og det er da også dem, vilddyret vil slå klørene i.
Den baghjulstrukne bil forventes til Danmark senest i juni næste år til en beskatningsværdi på omkring 400.000 kr.
Jaguar XE er ifølge pressechef hos British Car Import, Michael Lund, en bil til der gerne vil køre lidt anderledes.
Han pointerer også, at XE-modellen skal være en god forretning for de virksomheder, der køber bilen til deres ansatte. Længere serviceintervaller og kortere tidsforbrug ved service er faktorer, der er lagt meget vægt på.

Jaguaren kommer i første omgang med to motorvarianter, den ene firecylindret diesel med 163 hk med en brændstoføkonomi på 26 km/l. og et CO2-udslip på beskedne 99 g/km, den anden en kraftfuld turboladet XE S 3,0 V6 med 340 hk og et moment på 450 Nm. Kræfterne overføres til baghjulene gennem en ottetrins automatgearkasse med skiftepadler bag rattet. De første 100 km/t. napper den på 5,2 sek. og topper ved 250 km/t. Fordi fabrikken ikke vil mere!
Senere kommer den med en firecylindret benzinmotor med 184 hk.

Der er i Jaguar XE gjort kraftigt brug af aluminium, den kommer ifølge fabrikken til at sætte en ny standard for køredynamik i mellemklassen. Den lange akselafstand og lave siddeposition giver perfekte proportioner og en strømlinet, coupé-agtig profil.
Kabinen byder på masser af komfort og plads. Udsøgte materialer og overflader gør i kombination med traditionelt Jaguar-håndværk kabinen helt unik i klassen. Interiøret lever mere end op til XE’s eksteriør. Den rummelige kabine omgiver forsædepassagererne med en dyb midterkonsol, der skaber en cockpitlignende fornemmelse. Instrumenterne i F-TYPE-stil og viserens udsving ved start understreger, at XE er en ægte sportssedan.

For- og bagsædepassagererne nyder godt af rigelig plads til hoved og ben – XE er beviset på, at slank og strømlinet styling og kabineplads sagtens kan gå hånd i hånd. Kvalitetslæder og detaljer som dobbelte kontrastsyninger giver kabinen et unikt udtryk.
Muligheden for at vælge mellem blanksort aluminium med tekstur og moderne træpaneler understreger den luksuriøse, håndfremstillede fornemmelse. Stemningsbelysning i op til ti farver er med til at gøre oplevelsen endnu mere unik.

XE er den første bil i verden, der er udstyret med All Surface Progress Control (ASPC). Dette helt nye system, der er udviklet på baggrund af Jaguar Land Rovers erfaring gennem årtier med systemer til terrænkørsel, fungerer som en fartpilot ved lav hastighed.
SPC er aktiv mellem 3,6 km/t og 30 km/t: Gennem præcis styring af bremsesystemet og transmissionen leverer det optimalt vejgreb under selv de glatteste forhold, uden at bilen skrider ud, og uden at føreren betjener pedalerne.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment