Hyundai gi’r den gas i 2015

29/12/2014
3.064 Views

Ford er blevet beskyldt for at kopiere Aston Martin, og nu får Hyundai skudt i skoene, at de efterligner Audi. 

I begge tilfælde ikke uden grund. Fords ny grill er som snydt ud af næsen på en Aston Martin, og Hyundais grill på 2015-udgaverne af i30 og i40, kan ikke løbe fra ligheden med “næsen” på Audis nyeste modeller.

Men de lever de nok ganske godt med.

»Vi vil gerne signalere, at Hyundai både er designet og lavet af europæere, så ja, fronten er meget tysk,” siger Annegrethe Skovby til JP. 

Hyundai i30 og i40 har fået et større midtvejs-facelift, og det kommer på et ganske belejligt tidspunkt.

Specielt i40 har svært ved at tiltrække bilkøberne, kun 554 danskere købte et eksemplar af bilen fra januar til november 2014.

Og det skal der ændres på NU!

Men der er meget andet i vente fra Hyundai i det kommende år. Der lanceres en faceliftet udgave af i20 i marts, også med den ny grill, og til sommer kommer der en rap 3-dørs Coupe. 

Også i sommerhalvåret dukker en i30 med 1,6 liter, 186 hestes turbomotor op. For at matche de mange hestekræfter er undervognen optimeret, styretøjet er gjort mere direkte og så er den født på 18 tommer hjul.

Den napper de første 100 km/t. på otte sekunder, oplyser fabrikken.

Efter lanceringen af vildbassen kommer den ny i40 på banen.

Det bliver i sandhed et hårdt år for pressechef Annegrethe Skov, der når året er omme, kan jonglere med et helt nyt program – lige med undtagelse af den lille storsælgende i10, der fortsætter uændret en tid endnu.

I30 og i40 kommer udover de flottere design med nye opdragerede motorer med flere heste bedre moment og en forbedret brændstoføkonomi.

Men som på alle nye biler, uanset mærke, er det på den elektroniske front, der er størst udvikling. 

Og her har Hyundai også en stor pakke klar.

Hyundai er både designet og lavet af europæere, og de fleste af modellerne i Tjekkiet og Tyrkiet, mens resten kommer fra Sydkorea.

Priserne på de ny modeller er endnu ikke offentliggjort.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment