Jaguar F-PACE med monsterkræfter

Hidsig Jaguar på fri fod!

Når medarbejderne hos Jaguar Land Rovers specialafdeling, Special Vehicle Operations, kaster sig over et køretøj, er der grund til at skærpe opmærksomheden. 

De er nemlig leveringsdygtig i ekstremt fede udgaver af eksisterende modeller. 

Jaguar F-PACE er den senere model, der har været under behandling af de dygtige ingeniører, designer og teknikere, og det er der som sædvanligt kommet en meget interessant SVR-version ud af. 

Lad os kigge på motoren først. Det er en supercharged 5,0-liters V8-benzinmotor, der yder 550 hk og har et drejningsmoment på 680 Nm, og som gør den smukke SUV i stand til at accelerere fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder, og nå 283 km/t. inden den taber pusten. 

Det burde kunne tilfredsstille de flestes trang til fart og spænding. 

Standardudgavens køreegenskaberne er også blevet fintunet for at kunne matche de voldsomme kræfter. Alt lige fra styretøj til den skræddersyede opsætning af affjedringen er specielt udviklet. 

F-PACE SVR er den første F-PACE, der anvender Jaguars elektroniske aktive differentiale (EAD), et system der omfatter en bred vifte af avancerede teknologier, som hver især er indstillet præcist i forhold til opgaven.  

Selv om ydelse er i fokus, har F-PACE SVR bevaret standardudgavens praktiske egenskaberne, og der er sørget for, at passagererne er opkoblede og lan lade sig underholde undervejs med 4G wi-fi for op til otte enheder, ligesom bilen også er udstyret med det avancerede Touch Pro infotainment-system med 10″ touchscreen og en 12,3″ HD-instrumentgruppe. 

Nye smedede 21″ letvægtsfælge i aluminium (22″ som ekstraudstyr) bidrager til SVRs forbedrede køreegenskaber og Jaguars aktive udstødningssystem med variable ventiler leverer fed musik til festen. 

Let the party begin! 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar